Door Chanté Samuel | 22-12-2018

Wat zijn macronutriënten?

Macro watte? Macronutriënten. Voeding bestaat uit allerlei voedingstoffen. Deze voedingsstoffen noem je nutriënten. Er bestaan micro- en macronutriënten, maar wat is het verschil? Macronutriënten zijn voedingstoffen die in grote hoeveelheden voorkomen en zijn onder te verdelen in drie groepen:

  • Eiwitten of Proteïne

Eiwitten zijn een belangrijke voedingstof voor je lichaam. Ze leveren namelijk calorieën (4 kcal per 1 gram eiwit) en aminozuren. Deze laatste zorgen voor het aanmaken van spierweefsel en ander weefsels. Eiwitten kunnen opgesplitst worden in dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten vind je in: vlees, vis, gevogelte, boter, kaas en eieren. In brood, granen (rijst en pasta), peulvruchten, noten en paddenstoelen bevinden zich de plantaardige eiwitten.

Gemiddeld heeft een gezond persoon per kilo lichaamsgewicht, 0,8 gram eiwit per dag nodig. Voor kinderen en jongeren is dit hoger, omdat zij groeien. Net als voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook vegetariërs en veganisten hebben meer eiwit nodig, zo'n 15 gram meer. Fanatieke sporter? Ook dan is het goed om meer eiwit te eten. Wil je precies weten hoeveel meer eiwit? Kijk dan hier.

  • Vetten

Laten we beginnen met voor op te stellen dat vetten echt niet per definitie slecht zijn. Sterker nog ze leveren een boel energie, namelijk 9 kcal per 1 gram vet. Bovendien is het een bron van vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren. We maken onderscheidt  tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Qua hoeveelheid kcal is er geen verschil tussen twee, toch is het advies om zoveel mogelijk verzadigde vetten te vervangen voor onverzadigde vetten.

Hoe herken je nu het verschil? Onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in vis en noten. Vet wat zacht en vloeibaar is bij kamertemperatuur bevat veel onverzadigd vet. Dierlijke producten als vlees, volvette kaas en volle melkproducten bevatten veel verzadigde vetten. Net als in taart, koek en snacks. Het voedingscentrum raadt aan om niet meer dan 10% van alle calorieën die je per dag binnenkrijgt uit verzadigd vet te halen. 

  • Koolhydraten

Koolhydraten zijn net als bovenstaande voedingsstoffen een belangrijke bron van energie (1 gram koolhydraten is goed voor 4 kcal) voor ons lichaam. Koolhydraten bestaan in de vorm van suikers, zetmeel en vezels. Wie gezond wil eten, dient als volwassene 40-70% van zijn energie uit koolhydraten te halen, adviseert de Gezondheidsraad. Producten als volkorenbrood, aardappels, peulvruchten, groente en fruit bevatten veel andere goede voedingsstoffen en zijn daarom goede bronnen. Snoep, koek en frisdrank bevatten weinig andere voedingsstoffen en zijn daardoor veel minder geschikt.


     

0 reacties op: Wat zijn macronutriënten?
- SCHRIJF EEN REACTIE -












Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen