Door Leanne | 06-06-2018

Regie houden op vakantie: elke dag uit eten, geen kilo’s erbij!


In mijn vorige blog heb je kunnen lezen dat ik voor een maand naar Indonesië ben geweest. Echt fantastisch! Echter had ik mezelf dus voorgenomen om voor die vakantie een paar kilo af te vallen, wat niet was gelukt. Het perfecte excuus om me op vakantie helemaal te laten gaan onder het mom van ‘het is nu toch al mislukt’. In veel Aziatische landen kan je bovendien elke dag voor een prikkie uit eten, ook in Indonesië. Overeten was nog nooit zo makkelijk!

Veel mensen – waaronder ikzelf – zijn wat soepeler met eten als ze op vakantie gaan. Het (veelal) mooie weer en de vakantiestemming maken dat je optimaal wilt genieten. Elke dag voelt als weekend, met bijbehorende verleidingen. Als ik had toegegeven aan het gevoel van ‘het is nu toch al mislukt’, dan was ik op vakantie ongetwijfeld kilo’s aangekomen. Dat is niet zo moeilijk als je een maand lang elke dag uit eten gaat en veel nieuwe dingen uitprobeert. Het what-the-hell effect ligt op de loer. Wat dat precies is vertel ik verderop in deze blog én wat je ertegen doet.


Rijst in plaats van brood

Af en toe vang ik een verhaal op van mensen die in Azië juist zijn afgevallen, met als verklaring dat je minder dik wordt van rijst dan van brood. Maar in Indonesië zijn veel gerechten gebakken (goreng) of gefrituurd. Een portie nasi goreng voor ontbijt of lunch bevat veel meer kcal dan twee boterhammen, vaak ook nog met een gebakken ei erbij. Beiden bevatten snelle koolhydraten – het is dus niet zo dat je met rijst makkelijker slank blijft! Wel eet men er mogelijk kleinere porties dan wij gewend zijn, maar daar heb ik bij het uit eten gaan niks van gemerkt.


What-the-hell effect

Ik had vanwege het niet halen van mijn afvaldoel dus kunnen denken: what the hell. Ik ga los. Dit fenomeen zie je veel als je jezelf (onrealistische) beperkingen oplegt of een doel niet haalt. Als je bijvoorbeeld als doel stelt om geen suiker te eten, maar vervolgens zwicht voor een handje M&M’s, dan kan het maar zo zijn dat je denkt what the hell, en de hele zak leegeet. Een andere psychologische term hiervoor is counterregulatory eating.

Had ik mijn zelfcontrole laten gaan, dan was mijn vakantie waarschijnlijk als volgt verlopen: elke dag uit eten, 3 keer per dag warm eten, alle lekkere gerechtjes uitproberen bij het ontbijtbuffet, tussendoor nog wat dingen proeven bij Warungs (kraampjes) aan de straat, snacks scoren bij de lokale supermarkt (het is immers vakantie), sapjes en biertjes drinken (wijn was er te duur) en regelmatig de taxi pakken in plaats van lopen. Slank op het strand zat er toch niet meer in, dus what the hell.

Ik houd van lekker en soms ook veel eten, maar zou ik me daar een hele vakantie prettig bij hebben gevoeld? Nee. Gevoelsmatig zou ik dan meer dan een paar kilo te zwaar zijn. Ik besloot te gaan waar ik me niet alleen tijdens mijn vakantie, maar ook daarna het prettigst zou voelen: genieten zonder overeten. Eten met regie.

Meer inspirerende verhalen en slanke tips in je mailbox? Met onze inspiratie pak jij regie op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.
 

Lees hier ons privacyreglement
 


Elke dag uit eten, toch niet aankomen

Ja, ik ging dus wel (bijna) elke dag uit eten. Zonder eigen keukentje kon dat ook bijna niet anders. Maar doorgaan met bewust eten voelde voor mij prettiger dan helemaal niet nadenken bij wat ik in mijn mond stopte. Een aantal keuzes zijn daarbij doorslaggevend geweest. Misschien kun jij ze ook toepassen als je (langer) op vakantie gaat.
Mijn doorslaggevende keuzes:


1. Wat drink je als je uit eten gaat?

Spreek met jezelf af hoeveel en wat je gaat drinken en verdeel dat over de dag. Drink tussendoor zoveel mogelijk water, zeker als je op een plek bent waar het warm is.
Gemiddeld dronk ik een glas drinken bij elke maaltijd en bij het diner vaak twee. Dat zijn 4 glazen per dag. Als je water of iets anders drinkt zonder calorieën, dan bespaar je daar al snel 400 kcal mee. Maar neem je 2 keer een vruchtensapje (160 kcal) en ’s avonds 2 biertjes (260 kcal), dan zijn dat al 420 kcal! Dit is een simpele manier van besparen. Zo nam ik af en toe een vruchtensapje of een drankje, maar niet elke dag en niet bij elke maaltijd. Ik geniet meestal meer van een bord eten, dus dan is de keuze snel gemaakt! Andersom kan je ook kiezen voor een lichtere maaltijd en wel extra drankjes.


2. Hoe kom je van de ene op de andere plek?

Voor langere afstanden is het praktisch om vervoer te hebben. Maar kortere afstanden vond ik eigenlijk prima om te lopen. Onze gids op Java was verbaasd om te horen dat we van het station naar ons hotel waren gelopen. Hij vertelde dat de meeste Indonesiërs wat dat betreft lui zijn en liever een taxi of Go-Jek pakken. Het voordeel van lopen is wel dat je meer van de omgeving ziet. Het heeft me zeker geholpen om op gewicht te blijven en ik voelde me er lekker bij. Tip: neem een stappenteller mee en probeer elke dag je stappendoel te halen (bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag). 

 

3. Buffet en een overvloed aan keuzes

Ik vind het altijd enorm verleidelijk om bij een buffet van alles wat te proberen. Heerlijke Indonesische gerechten, kleinere hapjes en ook toetjes. Ik kan er echt van genieten. Maar ik ken natuurlijk ook het overvolle gevoel van te veel te hebben gegeten. Niet leuk. Zoveel fijner om te stoppen met eten als je prettig vol zit: voldaan, maar niet overvol.

Ik heb eens gelezen dat het in sommige Aziatische landen zoals Japan gebruikelijk is om nooit zóveel te eten dat je echt vol zit. Stel, je neemt 100% als uitgangspunt van écht volgepropt, dan eten ze daar tot maximaal 60 – 70%. Je zou dit kunnen zien als intuïtief eten: luisteren naar je lichaam. Intuïtief eten op vakantie is enorm fijn; kcal tellen gaat dan immers niet zo makkelijk en voor mij waren bepaalde gerechten redelijk onbekend, waardoor ik niet goed kon inschatten of ik te veel had gegeten voor een normale maaltijd. Ik heb in Indonesië veel proberen te luisteren naar mijn lichaam om in te schatten of ik genoeg had gehad. Dat heeft gewerkt! Een tip bij luisteren naar je lichaam: eet langzaam, want signalen van verzadiging merk je pas later op.


Ga je binnenkort op vakantie?

Of houd je gewoon van lekker uit eten gaan? Blijf dan waakzaam voor het bekende alles of niets denken: die stukken stokbrood als voorafje betekenen niet dat je ook helemaal los hoeft te gaan met wijn en een toetje. En je gewicht is heus niet verpest als je een keer iets lekker ongezonds eet. Maak slimme keuzes maar vergeet niet te genieten. Dat betekent: stoppen voordat je overeet, luisteren naar je lichaam en vooral niet denken what the hell… ! Ook op vakantie kan je die balans vinden en regie pakken. Als het mij is gelukt tussen alle pindasausjes en gebakken lekkers, dan kan jij het ook!

Wat doe jij als kcal tellen geen optie is? Welke slimme keuzes maak je en hoe ziet jouw ideale (eet)vakantie eruit? Laat het weten in een reactie!


Groetjes,

Leanne

 

PS: Mijn collega Naomi heeft een blog geschreven over mindful eten, wat een mooie verdieping geeft als je bezig gaat met intuitief eten! Lees haar blog hier.


     

1 reacties op: Regie houden op vakantie: elke dag uit eten, geen kilo’s erbij!
- SCHRIJF OOK EEN REACTIE -










Nola
Dank voor deze inspiratie. Met name de laatste tip, intuitief eten hoop ik in de praktijk te kunnen gaan brengen. Want ik ken dat What-the-hell-gevoel maar al te goed, dat is mijn grootste valkuil. Het lukt me doorgaans heel goed om de leefstijl van Mieke en Skinnyminds toe te passen. Dan voel ik me top en in charge. Maar bv gisteren gingen we uiteten om iets te vieren, zoon had all-you-can-eat Sushitrstaurant uitgekozen. En dan gaat het gruwelijk mis bij mij. Had de hele dag weinig gegeten om de extra calorieen van de avond op te vangen met als gevolg dat ik met honger het eten gewoon letterlijk aanviel en me volpropte als een dolle. Ik heb wel genoten, dat wel. Maar na afloop natuurlik niet.. Ik vrees dat ik dit straks op vakantie ook ga doen. En daar zie ik tegenop. Ik ben overigens nooit echt dik geweest, altijd aan de zeer slanke kant zonder enige moeite (max 58 kilo) maar na mijn 40e toch langzaamaan een zwemband gekregen. Toen ik afgelopen maart 65 kilo woog het roer omgegooid, 5 kilo afgevallen en wil er nu nog 3 kwijt. Vooral die laatste 3 gaan vreselijk moeizaam. Ik hoop dat iemand nog tips heeft voor die laatste loodjes.. Alvast dank!

Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen