Door Mieke | 11-03-2017

OH NEE TOCH...: Eet jij gewoon brood, melk, bacon en vruchtensapjes?

Gezond, gezonder, gezondst… of lekker afvallen?

De laatste tijd hoor je enorm veel verhalen over de gevaren van eten. Er is van alles ongezond. Brood is bedreigend, suiker verslavend en melk een no go. Zelfs vruchtensapjes zijn onder vuur komen te liggen. Het is om moedeloos van te worden.
De meeste vrouwen die bij mij komen willen graag afvallen. Kilo’s kwijtraken, relaxter met eten omgaan. Omdat dat beter is voor hun gezondheid, maar ook omdat ze simpelweg niet meer in hun broeken passen, omdat ze fitter willen zijn en zich aantrekkelijker willen voelen. Zij komen met vragen als: wat mag ik nu nog wel eten? En: moet ik echt aan de spinazie & boerenkool smoothies in de ochtend?

 

Food = fuel

Alle nieuwe (super)voedings & gezondheidshypes richten zich op wát je eet. Food is fuel; eten is de brandstof voor je lichaam. Dus zorg ervoor dat je de juiste, gezonde dingen kiest, zeggen ze. Maar wat de één gezond vindt, vindt de ander maar achterhaald of waardeloos. En dat maakt het allemaal wel verwarrend en onoverzichtelijk. En daarnaast: als jouw basis ‘normaal’ gezond is en je geniet juist van af en toe een wijntje of chipje ‘s avonds, moet je daar dan wel mee stoppen? Om nog gezonder of gezondst te worden…, of sla je dan de plank mis?

 

Of tank je te vaak…

Want: eten is dan misschien wel brandstof, het grootste probleem van de groep mensen met overgewicht is: teveel tanken. Ze tanken niet omdat hun brandstofvoorraad op is, maar omdat het er zo lekker uitziet of omdat ze zich vervelen tijdens de reis…. En de grap is, ook mensen die best gezond of voornamelijk gezond eten, hebben hier last van. Ook van te veel olijfolie, noten en avocado word je te zwaar of val je niet af.

 

Stoppen met overeten

Dus: verlies jij geen kilo’s met ‘anders of gezonder’ eten? Heb je al heel veel diëten of eetstijlen geprobeerd en val je altijd weer terug in je oude patronen? Dan zit de crux voor jou (en ik gok: dat dit voor zo’n 80% van de vrouwen geldt) niet zozeer in wát je eet, maar vooral in waarom en hoeveel je eet. Dan eet je bijvoorbeeld te veel uit verveling, moeheid, of omdat het zo gezellig en lekker is. Afvallen betekent dan: leren stoppen met overeten. Oftewel: niet persé anders eten, maar vooral minder (vaak) eten.

 

Waarom is minder eten zo moeilijk?

De enige visie waar alle wetenschappers het over eens zijn is: krijg je minder energie binnen dan je verbrandt; dan word je slanker. Je lichaam spreekt z’n vetreserves aan om z’n functies uit te voeren. De kernvraag is dan ook: waarom is minder eten zo moeilijk? Iedereen kan de handeling op zich, prima verrichten. Ook jij kunt een zak drop wegleggen of de deur van de koelkast sluiten. Maar waarom doe je het niet? Je wilt toch graag slanker en gezonder zijn?

 

Misleid door je beeld van slanke types

De reden is dat er iets in je hoofd gebeurt als het gaat om (over)eten. Je bent in de loop van je leven gewend geraakt om te eten als je moe bent of gestrest of gewoon als iets heel erg lekker is. En dus moet je er moeite voor doen om ander gedrag te kiezen, om je gewoontes te doorbreken. Je moet zelf de baas worden over je eetgedrag, zelf kiezen om minder te eten. En dat is absoluut niet makkelijk. Dat kost tijd en vergt bewuste aandacht. De meeste mensen hebben echter helemaal geen zin om het moeilijk te hebben met (lekker) eten. Laat staan er tijd insteken. Je moet al zoveel in het leven…Het vervelende is dat het ook nog eens lijkt alsof al die slanke ‘hype’ types moeiteloos dun zijn: ‘Eet alleen avocado’s en noten en je krimpt vanzelf’. Of: “skip koolhydraten, eet als oermensen en al je vet smelt weg’. En dus laat je je toch weer verleiden..  immer hopend op die snelle, magische oplossing.

Tja, en dan val je dus niet af. Of alleen tijdelijk.

 

Minder én lekker eten is veel leuker dan overeten!

De werkelijkheid is dat gewoontes doorbreken altijd tijd en moeite kost. Makkelijker kunnen we het niet maken. Wél lekker én leuker. Want: lekkere dingen eten is bij afvallen geen enkel probleem. Je mag alles! Of je nu melkchocola kiest of de pure variant, dat maakt voor je gewicht niet zoveel uit. Nog meer voordeel: kiezen voor je lange termijn doel, voor slank en fitter worden, geeft je direct én op lange termijn een veel beter gevoel over je zelf. Je voelt je krachtiger, energieker, slanker en aantrekkelijker als je stopt met overeten door zelf regie te pakken.

 

Voor altijd slank!

Een paar tips die helpen om door te zetten, om duurzaam te veranderen en om voor altijd slank te worden:

1. Gooi niet rigoureus je eetpatroon om, maar zet kleine stapjes. Voer kleine verbeteringen door met een groot effect op je energie-inname (minder kaas op brood, muesli in de yoghurt of vlees bij het diner)

2. Zeg nooit nooit: zet niets op de verbodenmiddelen-lijst. Want: als je iets niet mag, wil je het juist. Het gaat om matigen en bewust kiezen. Zeg daarom tegen jezelf: ik mag alles, ook brood, melk, bacon en sapjes, ik kies alleen niet alles nu.

3. Plan elke dag een genietmomentje. Ja ook (of juist) met minder gezonde dingen. Belangrijkste is dat je wél het allerlekkerst eet, niet meer al het lekkers. Kies je voor dingen waar je veel van houdt, dan is het makkelijker om ‘nee’ te zeggen tegen andere dingen, tegen overeten. Dán val je af. Dus: morgen is er weer een dag. Vandaag een wijntje, morgen chocola… en ook nog eens afvallen. Hoe erg is dat?

4. Merk je dat je eetdrang hebt… maar voel je die vooral in je hoofd (en niet in je maag), bedenk dan: als honger niet m’n probleem is, is eten nooit de oplossing!

Kortom: wil je afvallen? Staar je dan niet blind op alle ‘gezonde’ hypes. Jij bent volwassen: prik de hypes door, volg niet blindelings wat anderen roepen en vooral: ga weer genieten van eten. Dat mag echt! Je eetpatroon is je eigen verantwoordelijkheid. Lekker, gezond én slank eten kan heel goed samen.
Wat kies jij?


     

3 reacties op: OH NEE TOCH...: Eet jij gewoon brood, melk, bacon en vruchtensapjes?
- SCHRIJF OOK EEN REACTIE -












Monica

Niet eten zonder honger: ook! Maar het is voor mij toch wel echt veel makkelijker geworden om de regie te nemen sinds ik mijn bloedsuikerspiegel constanter houdt door de richtlijnen van de sugarchallenge te volgen. Dus elke dag een stukje chocola als zonde, of brood zoals dat in de meeste supermarkten ligt: dat maakt voor mijn gewicht wel uit!


Nicole

Wat ik zelf heel erg mis is dat er erg weinig rekening wordt gehouden met diabetes. Overal zit suiker of meel in. Wat heel veel diabeten niet weten is dat er in tarwe een stofje zit lechetine dat de glucose spiegel verhoogd. Dit stofje is dus vaak de boosdoener voor heel veel mensen dat de suikerspiegel zeer instabiel wordt. Zelf heb ik ook gemerkt dat ik er allergisch voor ben. Ik heb rigoureus dit aangepakt en eet geen tarwe meer. Mijn lts dit staat voor lange termijn suiker is binnen 6 maanden gedaald van 110 naar 45 dit is een normale waarde, en toch kan ik lekker eten ik vervang alle bloem voor speltmeel type 630 dit heeft dezelfde eigenschap als tarwebloem. Verder eet of drink ik geen suikerhoudende dranken maar gek ik drink wel rode wijn en toch is mijn waarde gedaald. Wat ik graag met je wilde delen is dat door een kleine aanpassing van voedingsmiddelen een groot succes voor je gezondheid kan worden gehaald maar dat hier te weinig aandacht aan wordt gegeven door mensen die een groot aantal volgers hebben.


Annemiek

Ik zag door de bomen het bos niet meer en was totaal kwijt wat nou wel of niet goed is. Van koolhydraatarm werd ik uiteindelijk duizelig en ik baalde van het saaie eten. Ik ben erg benieuwd naar je kookboek. Jij weet tenminste ook hoe je kunt blijven genieten van eten. Bedankt. 


Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen