Door Chanté Samuel | 07-12-2018

Must do's bij afvallen

Als je wil afvallen is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dat betekent bewust aandacht besteden aan De Grote Vijf tegen eetdrang:

  • Beweging
  • Tijd voor jezelf
  • Contact met anderen
  • Activiteiten waar je energie van krijgt
  • Persoonlijke verzorging

Deze Grote Vijf helpen jou motiveren om af te vallen. Overeetlust verdwijnt soms als sneeuw voor de zon als je aan deze 5 aandacht besteedt. Je kan het ook als een soort checklist gebruiken. Als je niet helemaal lekker in je vel zit en wat meer eetdrang hebt, bedenk dan waar je te weinig aandacht aan besteedt. Waar heb ik het meest behoefte aan? 

 

OOK CHECKEN OF JIJ AL SLANKE KEUZES MAAKT?
Doe nu de gratis check. 

Ruim 50.000 mensen gingen je voor.

Ik ga akkoord met het privacyreglement.
 
 
 

 

Beweging is vooruitgang

Een must do voor afvallen is extra bewegen. Ten eerste omdat je lichaam meer energie verbruikt: je valt in het begin iets sneller af door te bewegen. Dat effect verdwijnt: door bewegen krijg je spieren en die zijn zwaarder dan vet. Je verliest dus niet meer kilo's, maar je krijgt wel een beter figuur (meet in centimeters). Als je blijft bewegen, blijft je ruststofwisseling echter op een hoger peil functioneren. Daardoor blijf je beter op gewicht als je na verloop van tijd het aantal kcal in je dagmenu weer iets verhoogt. Bovendien krijg je meer conditie en voel je je fit. Daarnaast heeft bewegen een belangrijk psychisch effect. Als je sport (ook al was je moe toen je ging), voel je je achteraf energiek, trots en blij: het gevoel na een slanke keuze. Je voelt je vaak al slanker door alleen maar te bewegen. Je ziet jezelf mooier in de spiegel, ook al is er feitelijk (nog) niet veel veranderd.

Lees hier het verhaal van Rita (-20 kg). Bijna huilend stond ik op de mat bij pilates; ik kon met niks meedoen''.

Je kan 2 vormen van sporten onderscheiden

  • je normale dagelijkse beweging
  • sporten

Op het eerste punt kan je makkelijk wat veranderen: neem vaker de trap in plaats van de lift, parkeer de auto verder weg van je bestemming, of laat deze sowieso staan. 
Als je meer aan sport wil doen, kies dan iets wat je écht leuk vindt of in ieder geval leuk lijkt. Dan hou je het ook vol. Bouw het wel rustig op. Lees hier ook hoe apps kunnen helpen met sporten. 

Kun jij door een blessure niet sporten. Lees dan hier het verhaal van Cynthia. Zij viel 25 kilo af zonder te sporten.

Tijd voor jezelf: jij bent er ook nog

Ga eens doen wat je leuk vindt, waarmee jij tot rust komt en waarbij je contact met jezelf maakt. Tijd voor jezelf nemen is een echte must do voor afvallen. Het maakt niet uit wat het is, zolang het je maar wat oplevert in de vorm van ontspanning en/of opnieuw opladen. Voor de ene persoon is dat helemaal niets doen, een siësta houden, mediteren of tv-kijken. Voor de ander is dit iets actiefs zoals yoga, tuinieren, schilderen of schrijven. Het gaat erom dat jij kiest wat bij jou past: iets wat echt voor jezelf is en waarbij je niet gestoord wordt. 

Het moet niet iets zijn wat moet, maar iets wat jij écht wilt. Als je bewust tijd voor jezelf plant, sta je vaak relaxter in het leven. Je voorkomt eetdrang uit frustratie, stress, besluiteloosheid of verveling. Je maakt bewust eigen keuzes, je bent vrolijker en beter in staat dagelijkse dingen die soms 'moeten' te doen. 

Contact met anderen: je wordt gewaardeerd

Bij contact met anderen gaat het erom dat het je een soort van erkenning oplevert. Bij deze must do voor afvallen is het belangrijk om contact te hebben met verschillende personen: alleen contact met je collega's of partner of kinderen is op den duur te eenzijdig. Het is belangrijk om te proberen echt contact (belonend: 'het doet je iets') te krijgen met je partner, familie, vrienden, collega's of buren als je het gevoel hebt dat je dat nu te weinig hebt.

Het is fijn om af en toe te voelen dat je bij een groep hoort, dat je meer bent dan alleen een moeder, dat je anderen helpt door te luisteren, dat je grappig bent, dat vrienden met een frisse kijk op de zaak jouw problemen relativeren, dat je nog kunt flirten, dat je getroost kunt worden, je aantrekkelijk voelt en dat het heel gezellig is om samen een film te kijken of een middagje te winkelen, et cetera. Het gaat er niet om dat je indringende gesprekken voert, het gaat erom dat het contact je wat doet. Wanneer en hoe je dat bereikt, is voor iedereen verschillend - in vorm en in frequentie.

Activiteiten waar je energie van krijgt

Hier gaat het erom dat je voldoening krijgt uit je meest voorkomende dagelijkse bezigheden. Het is belangrijk jezelf uit te dagen, ook op intellectueel gebied. Blijf in ontwikkeling, dat geeft energie. Veel mensen zijn dagelijks bezig met hun werk. Dan is het dus belangrijk daar energie van te krijgen. Als je dat nu niet krijgt, hoef je niet direct ontslag te nemen, maar het is wel handig om na te denken over manieren om er meer energie uit te halen. Wat wil je graag anders op je werk? En wat of wie heb je nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Werk je niet, dan geldt precies hetzelfde. Kies zinvolle activiteiten waar je energie uit haalt, ook als je gepensioneerd, huisvader, huismoeder of werkloos bent. Er is zoveel te doen om je heen: vrijwilligerswerk, oppassen, studeren, opruimen, schilderen, schrijven, klussen, lezen, tuinieren, enzovoort.

Ben je thuis met kinderen, zorg dan ook voor voldoening. Dat krijg je meestal niet door half met alles bezig te zijn. Kies. Doe leuke dingen met je kinderen. Ga naar het park, samen de kast opruimen, knutselen of speel spelletjes. Dan is er daarnaast ook tijd voor 'eigen dingen' terwijl je kinderen zichzelf vermaken. 

Haal je nu eenmaal niet veel voldoening uit je belangrijkste dagelijkse activiteiten en wil je niet direct iets veranderen? Accepteer dat feit dan, in ieder geval tijdelijk. Bedenk in zo'n geval hoe je je energieniveau kunt compenseren. Welke bezigheden kies je 's avonds of in je vrije tijd waardoor je wel energie krijgt? 

Persoonlijke verzorging: voel je zelfbewuster, je bent mooi

Tenslotte is deze must do voor afvallen er eentje die je zeker niet mag overslaan. Besteed aandacht aan jezelf en aan je uiterlijk. Het is vaak heel makkelijk om 's ochtends snel even wat aan te schieten, zonder make-up de deur uit te lopen en altijd hetzelfde jurkje aan te trekken naar een feestje. Voordat je het weet, is de afspraak met de kapper alweer een halfjaar geleden en ben je weer eens vergeten je benen en oksels te scheren. Voor mannen geldt natuurlijk hetzelfde. Naar de kapper en af en toe eens nieuwe kleren of een nieuwe parfum kopen is ook voor hen belangrijk. 

Besteed je bewust aandacht aan je uiterlijk, dan voel je je vaak al beter en slanker, zonder dat je bent afgevallen. Dat werkt motiverend. Verken je kledingkast weer eens opnieuw en probeer 'oude nieuwe' dingen uit. Ook als je nu nog te zwaar bent, heb je kleren waarin je je zelfbewuster en aantrekkelijker voelt dan in andere. Doe ze aan, ook thuis. Heb je nieuwe kleren nodig, maar wil je niets kopen (uit financieel oogpunt of omdat je wilt afvallen), organiseer dan een ruilavond met vrienden. Bedenk een make-over voor jezelf en ga eens testen met kleuren. Verwen jezelf met een mooi sieraad of een gezichtsbehandeling. Smeer je lichaam 's avonds eens in met bodylotion en ga zo maar door: er zijn heel veel mogelijkheden om aandacht te hebben voor je lichaam en uiterlijk. Bepaal wat jij belangrijk vindt voor je eigen persoonlijke verzorging en besteed daar aandacht aan. Want goed voor jezelf zorgen is ook jezelf verzorgen.

Vind je het lastig om geschikte kleding te vinden? Bekijk hier welk type jurk het beste bij jouw lichaam past.


     

0 reacties op: Must do's bij afvallen
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen