Door Mieke | 06-12-2017

Motiveer jezelf in een paar seconden! (en word voor altijd slank)

Hardlopers in weer en wind zijn strebers

Gisteren was ik aan het hardlopen op de dijk bij mijn huis. Het weer was niet fantastisch, maar ik liep daar en dacht: ik ben toch maar mooi gegaan vandaag. Het voelde goed daarbuiten in de wind. Ik dacht verder: hoe kan het toch dat ik nu meestal wel ga hardlopen, ook al heb ik vooraf helemaal geen zin.
Als ik vroeger geen zin had om te sporten en het waaide hard of het regende een beetje of de kinderen waren thuis of ik was te druk, ging ik niet. Ik ging meestal niet. Ik hield niet van sporten in de kou (en eigenlijk ook niet van sporten in de warmte of in een sportschool). Ik vond hardlopers in weer en wind strebers. Ik zei dingen als: “je bent gek als je nu niet lekker binnen blijft ”. En: “wat vindt iedereen toch zo leuk aan hardlopen?”. `Ik was het type bankhanger. Ik hield meer van warme chocomelk en pepernoten dan van bewegen. Voelde ik me daar goed bij? Wel warm, maar niet helemaal lekker. Er bleef iets aan me knagen. Ik hield het stemmetje in m’n achterhoofd dat fluisterde: ”je zou toch wat minder eten en meer bewegen, je wilt toch afvallen?” Ik luisterde er niet naar. Het lukte me keer op keer niet mezelf te motiveren. 

 

Waarom kom ik nu wel in beweging?

De vraag is dus waarom lukt me dat dan nu wel? Hoe kan het dat ik nu wel een zak drop wegleg, nee zeg tegen nog een stukje chocola en inderdaad naar buiten ga rennen? Het is niet dat ik daar nu altijd zin in heb. En het is ook niet zo dat ik nooit meer wil dooreten in drop en chocola. Het verschil is dat ik mezelf nu kan motiveren om slank te kiezen. En dat kan ik al 12 jaar lang.

 

MOTIVATIE OM AF TE VALLEN?
Maak jij al slanke keuzes?
Doe nu de gratis check. Ruim 50.000 mensen gingen je voor.

Ik ga akkoord met het privacyreglement.
 
 
 

 

Daarom vandaag mijn top drie tips om jezelf te motiveren:

 

1.     Maak goed voor jezelf zorgen prioriteit 

Het begint bij jezelf prioriteit maken: je gewicht, eetgedrag, gezondheid, fitheid is superbelangrijk! Ik heb al die jaren geleden besloten dat ik slanker wilde worden. Punt. Ik wil (nog altijd) gezond en energiek ouder worden, sportief zijn en me aantrekkelijker voelen met een maatje 38. Bovendien vind ik het echt belangrijk om regie te hebben in m’n leven, te beginnen met regie op m’n eetgedrag. Ik trap hierdoor niet meer in de smoesjes waarmee mijn brein me vroeger graag overhaalde om toch door te eten of binnen te blijven: “je gewicht is niet zo belangrijk, morgen kun je ook trainen en wat maakt het uit; er zijn ergere dingen in de wereld dan die kilo’s”. 

 

2.     Spreek vaste regels met jezelf af (zonder uitzonderingen) 

Ik maak vaste regels voor mezelf. Dat is voor mij doorslaggevend om het slanke gedrag te blijven kiezen. Ik heb vaste dagen en tijden om te sporten (géén escape) en duidelijke eetregels. De géén uitzonderingen afspraak is vooral essentieel op sportgebied. Zodra ik ga schuiven en marchanderen met m’n sportplanning, haak ik direct makkelijker af. En dan is het de volgende keer echt moeilijker om wel te gaan. Dat weet ik uit ervaring.

Qua eetregels is er in de loop van de jaren wel wat veranderd. Toen ik afviel was mijn basisregel: ik houd bij wat ik eet, en ik eet maximaal 1300 kcal. Inmiddels zijn het regels als: 

  • ’s ochtends geen zoet ontbijt

  • ’s middags alleen een gezond tussendoortje

  • ’s avonds een of twee lekkere chocolaatjes

  • In het weekend een bakje chips of iets anders erbij

  • Op feestjes of wijn of hapjes

  • Geen taart (tenzij mijn favoriete smaak)

  • Uitzonderingen alleen bij achten, negens en tienen 

 

3.     Benut ‘The moment of truth’

Maar wellicht de belangrijkste tip: is de seconden tip. Wel of niet afvallen of op gewicht blijven komt neer op een paar seconden per dag! De beslissing om wel of niet te gaan rennen of wel of niet door te eten, maak je iedere keer opnieuw in luttele seconden. Dat is een belangrijk gegeven!

 

Dikke-ik wint van slanke-ik

Het gaat zo: Je zit aan de lunch en je dikke-ik denkt: ‘zal ik toch nog een cracker nemen, het is wel heel lekker’. ‘Zou je dat wel doen’, brengt slanke-ik ertegenin? 
En precies dat is het moment waarover het gaat! Als je dat moment niet bewust pakt, word slanke-ik direct overlopen door dikke-ik: ‘natuurlijk neem ik nog een cracker. Eentje kan wel. Het is een 8, 9 of 10! Zoveel heb ik nog niet gegeten vandaag, ik kan bovendien straks wel compenseren, ik moet ook relaxed omgaan met eten en genieten’. 

En… weg is slanke ik. Weggevaagd. Het moment van de waarheid is voorbij, jij eet door. 

 

Kies dat waar je geen zin in hebt; dan zit je op lange termijn goed!

Terug naar die ene seconde waarin slanke-ik van zich laat horen. Want in die ene seconde, kun jij je eetgedrag veranderen! 
Het draait juist om je keuze op dat moment. Als je langer dan 5 seconden wacht word je meestal overgenomen door dikke-ik in je brein (of blijf je twijfelen en vechten). Dikke-ik wil het lekker makkelijk hebben en heeft nu eenmaal veel meer munitie om op korte termijn te scoren. Op het moment suprême is die slanke keuze namelijk, vrijwel altijd de keuze waar je géén zin in hebt. De keuze die jij op dat moment liever niet maakt. De moeilijke keuze. Maar het is 100% geen onmogelijke keuze. Voor niemand.

 

STOP, dit is em

Als jij alert wordt op het moment van de waarheid in jezelf dan kun je wel degelijk stoppen met eten. Laat jezelf niet meevoeren met je excuses. Zeg op dat moment, in die ene split second voortaan heel hard: STOP, dit is em! Dit is mijn moment. Het moment waarop ik bepaal wat ik wil met m’n leven, m’n gewicht, m’n eetgedrag.

 

Denk heel even aan een roze olifant

Een handige techniek is om vervolgens heel even bewust aan iets totaal anders te denken. Denk bijv. even aan roze olifant (mijn favoriete hulplijn). Kies voor jezelf een rare gedachte, beeld of symbool, dat je makkelijk oproept. Want door dat beeld eventjes op te roepen doorbreek je bewust de dikke-ik gedachten die al op volle snelheid aan komen stormen.

 

Houd het heel klein

Kom dan direct in beweging. Doe de allerkleinste actie die nodig is voor slank gedrag: de koelkastdeur dichtdoen, de zak drop wegleggen, het bad aanzetten, je trui uittrekken om je sportkleding aan te doen, etc. Maak het niet groot, maak het geen project, denk niet aan falen of mislukken. Blijf in dit moment van de waarheid en doe iets kleins. Ja! Dan stop je met twijfelen en motiveer je jezelf slank. Ieder keuze moment opnieuw! 

 

Jezelf motiveren wordt makkelijker

Het goede nieuws, hoe vaker je slank kiest: wel gaat sporten, de pan wegzet of de snoeptrommel dichtdoet. Hoe makkelijker het wordt. Want: je leert! Door het vaker te doen, ervaar je keer op keer dat het op langere termijn veel leuker is om slank te kiezen en goed voor jezelf te zorgen. Op het bewuste keuzemoment misschien niet, maar kort erna voel je je zoveel beter over jezelf.

 

 
 
 
 

     

0 reacties op: Motiveer jezelf in een paar seconden! (en word voor altijd slank)
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen