Door Chanté Samuel | 28-12-2018

Minder eten? 7 tips!

Je omgeving heeft wel degelijk effect op je eetgedrag. Nu je dit weet kun je gaan kijken hoe je die omgeving zo inricht dat je wordt geholpen richting je doelen. Ook wel Nudging genoemd. Met nudging beïnvloed je (onbewust) je gedrag zonder jezelf een verplichting op te leggen. Je moet niet met de trap, maar je maakt traplopen leuker (bijvoorbeeld door er plaatjes met het aantal verbrande kcal erop te plakken!) Lees hieronder 7 tips waardoor minder eten echt gaat lukken. 

7 tips waardoor jij voor kleinere en/of gezondere porties gaat

  • Klein maar fijn

Eet van een kleiner bordje, dit zal erin resulteren dat je tot 16 procent minder eten gaat en je zit ook nog eens sneller vol. En bestel kleinere porties (bijv. een kleine popcorn). 

  • Dat hoge glas graag

Drink liever uit een hoog dan uit een breed glas. En als je wijn inschenkt: zet het glas neer, dat scheelt zo'n 12 procent (van boven lijkt je glas eerder vol). 

  • Minder eten met tomaten 

Leg gezond eten in het zicht en leg wat je (nu) niet wilt uit het zicht. Die rauwkost in de keuken mag gezien worden, zakken chips blijven geborgen in de kast. En dat schaaltje lekkers op kantoor waar je de hele dag naar kijkt? Zet het weg. Sommige schoolkantines promoten op deze manier gezondere maaltijden. Ze plaatsen gezonde opties naar voren en presenteren ze op en aantrekkelijke manier. Simpel en effectief!

  • Vooraf kiezen a.u.b.

Minderen eten kan ook door van tevoren een boodschappenlijstje en ga niet met honger naar de supermarkt. Je maakt slankere keuzes als je kiest voordat je eventuele verleidingen ziet of ruikt. Een onderzoek bij kinderen die hun schoolmaaltijd moesten kiezen, liet zien dat ze gezondere keuzes maakten als ze van tevoren hun bestelling moesten opgeven in plaats van ter plekke in de kantine moesten kiezen. 

  • Gebruik een stappenteller

Als je meer wilt bewegen maar dat toch niet doet: gebruik een stappenteller of een fitnessapp. Dit motiveert om meer te bewegen. Maak het doel alleen niet te uitdagend. Als je ineens van 2000 naar 10.000 stappen gaat, is de kans kleiner dat het elke dag lukt. Een effectieve nudge is niet al te groot.

  • Verander je keuken

Loop je te vaak naar de kast met lekkers, verander dan je kastindeling. Leg koekjes en snoepjes eens op een andere plek. Daarmee dwing je jezelf bewust na te denken. Wil je het echt-echt?

  • Plak een post-it op de koelkast of koektrommel

Met als enige tekst: eerst even voelen. Is nu eten echt wat je wilt? Is het een acht, negen of tien? Of je zeg je liever ja tegen dat bikinilijf?

Zijn dit de eerste stappen voor jou om er tegen aan te gaan? Lees dan hier nog meer tips om blijvend af te vallen!


     

0 reacties op: Minder eten? 7 tips!
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen