Door Chanté Samuel | 29-11-2018

Mag je koolhydraten eten als je wil afvallen?

JA, koolhydraten mag je gewoon eten als je wil afvallen. Sterker nog, je hebt ze hard nodig. De laatste jaren richten veel diëten zich op het beperken van koolhydraten, wat suggereert dat voedingsmiddelen die veel koolhydraten bevatten 'dikmakers' zouden zijn. En dat is onterecht. Koolhydraten leveren net als andere voedingstoffen calorieën. Wanneer je over een langere periode meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, kom je aan in gewicht. Maar dat heeft niet specifiek iets te maken met koolhydraten. Waar de brandstof vandaan komt maakt niet uit; of dit nu koolhydraten, vetten of eiwitten zijn.
 

Maar waarom zijn er dan zoveel koolhydraat-arme diëten?

Om daar antwoord op te geven is het eerst belangrijk om onderscheid te maken tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Uit koolhydraten en vetten halen we onze energie om te praten, te denken en te bewegen. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om 40 tot 70% van de dagelijkse calorieën uit koolhydraten te halen. Eiwitten hebben we nodig voor weerstand, herstel en spieropbouw. Vooral de hersenen zijn afhankelijk van koolhydraten om goed te kunnen werken. Koolhydraten zijn makkelijk opneembaar en worden in het bloed meteen omgezet in glucose. Glucose is een energiebron die het lichaam direct kan gebruiken of op kan slaan (Voedingscentrum, 2018).
 

Waarom koolhydraat-arme diëten (lijken) te werken

  • Een reden dat veel diëten zich richten op het beperken van koolhydraten is dat koolhydraten veel vocht om zich heen verzamelen. Mensen die veel suikers eten houden meer vocht vast en dat kun je zien. Wanneer je een koolhydraat-arm dieet volgt dan verlies je in de eerste plaats met name veel vocht. Je ziet er minder opgeblazen uit en verliest direct gewicht. Echter, dit is enkel korte termijn succes. Om blijvend slank te zijn zul je vetmassa moeten kwijtraken en geen vocht. 
     
  • Er zijn grofweg twee soorten koolhydraten: snelle (enkelvoudige) koolhydraten en langzame (meervoudige) koolhydraten. Waar langzame koolhydraten (bijv. volkorenbrood en pasta) erg voedzaam zijn, kun je snelle koolhydraten (gebak, frisdrank, witte rijst) beter laten staan. Ze leveren wel energie, maar bevatten weinig nuttige voedingstoffen. Veel mensen eten naar verhouding te veel snelle koolhydraten. Deze worden omgezet in puur suiker en daar heeft je lichaam niets aan. Mensen die een koolhydraat-arm dieet volgen, minderen in zowel snelle als langzame koolhydraten. En door minder snelle koolhydraten (suiker!) te eten, val je af.
     
  • Een dieet dat arm is in koolhydraten is rijk in eiwitten of vetten. Van eiwitten is bekend dat deze een sterk gevoel van verzadiging geven. Wanneer je meer eiwitten eet zit je dus sneller vol en heb je minder snel de behoefte om weer te eten. Daardoor krijg je minder calorieën binnen en val je af. 


Niet blijvend

Door koolhydraat-arm te eten kunnen er dus effecten ontstaan waardoor je afvalt, maar vaak zijn deze niet blijvend. Je kunt tijdelijk minder koolhydraten eten, maar nooit je leven lang. Dit omdat je lichaam, en met name je hersenen, koolhydraten hard nodig hebben om te functioneren. Wanneer je weer 'normaal' gaat eten zul je daarom ook weer aankomen in gewicht. Daarnaast vraagt een koolhydraat-arm dieet een sterke aanpassing in je eetgedrag voor het dagelijks leven. Koolhydraten zitten in veel dagelijkse producten, waardoor het voor veel mensen erg moeilijk is om een koolhydraat-arm dieet vol te houden. 


Koolhydraten en afvallen: wat jij het beste kunt doen

Wil je blijvend slank worden op een gezonde manier? Schrap koolhydraten dan niet uit je menu. Wat je wel kunt doen, is jezelf een handje helpen door je menu slim in te richten. 

  • Haal minstens 40% van je dagelijkse kcal uit koolhydraten, maar kies voor langzame koolhydraten. Kies minder vooor snelle koolhydraten als frisdrank, gebak en ontbijtkoek. Hierdoor krijg je minder calorieën binnen, verklein je de kans op overeten en voel je je meer verzadigd. Beweeg je veel? Dan heb je meer koolhydraten nodig dan 40%. 
     
  • Maak gebruik van het feit dat eiwitten zorgen voor een sterk verzadigd gevoel en maak in je eetschema ruimte voor eiwitrijke voeding. 
     
  • Blijf variëren! Zorg dat je kiest voor eetgedrag dat jij de rest van je leven vol kunt houden. Dat is gezond én afwisselend, waardoor je ook tijdens het afvallen kunt blijven genieten van lekker eten.


14 tips voor een gezond en slim basis-eetpatroon lees je hier.


     

0 reacties op: Mag je koolhydraten eten als je wil afvallen?
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Doe mee met de gratis feestdagen challenge van Skinnyminds