Door Chanté Samuel | 20-12-2018

Hoeveel kcal mag ik op één dag eten?

Hoeveel kcal je op één dag mag eten ligt er maar net aan: ben je een man of een vrouw, sport je veel of weinig, hoe zwaar ben je nu, wat is je leeftijd? Als je wil afvallen, dien je minder kcal te eten, maar hoeveel minder, hangt van veel factoren af. En wat mag je dan juist wel eten, en wat niet?

Op drie factoren kun je zelf invloed uitoefenen: je energiebehoefte, bewegingshoeveelheid en je afslanksnelheid.

 

SNELLER SLANK ZIJN DOOR BETERE KEUZES?
Doe nu de gratis check en test of jij al slanke keuzes maakt. 

Ruim 50.000 mensen gingen je voor.

Ik ga akkoord met het privacyreglement.
 
 
 


Als maatstaf om te kijken hoeveel kcal op één dag een persoon kan eten houdt het voedingscentrum aan dat mannen en vrouwen die willen afvallen respectievelijk 1800 kcal en 1500 kcal per dag moeten nemen in plaats van 2500 en 2000 kcal. Maar nogmaals: het hangt van vele factoren af, dus bij jou kan het anders zijn. 
Er bestaan namelijk meerdere methodes om te berekenen hoeveel kcal iemand op één dag mag nemen om op gewicht te blijven of af te vallen. 

  • Harris-Benedict methode: hierbij wegen een aantal factoren mee, namelijk je gewicht, lengte, leeftijd, geslacht en de hoeveelheid lichaamsbeweging. Aan de hand van de volgende formule wordt dit berekend: 

Mannen:
88,362 + (13,397 x gewicht in kilogrammen) + (4,799 x lichaamslengte in centimeters) – (5,677 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Vrouwen:
447,593 + (9,247 x gewicht in kilogrammen) + (3,098 x lengte in centimeters) – (4,330 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Let op: je hebt dus nu je energieverbruik in rust, ook wel basal metabolical rat (BMR), berekend. Dit is de hoeveelheid energieverbruik die je lichaam nodig heeft om simpelweg te overleven. Dus het op temperatuur houden van je lichaam, zorgen dat je hart klopt, etc. Als je dus je BMR hebt berekend, heb je nog niet je ideale kcal inname berekend, om dat te berekenen speelt de mate van lichaamsbeweging ook een rol. Het stukje naar je werk fietsen, van de trein naar huis lopen en boodschappen doen: het is allemaal beweging. Hoe meer je beweegt, hoe hoger je energiebehoefte is. 

Je energiebehoefte inclusief beweging reken je uit door je BMR waarde, welke je hebt uitgerekend met de formule, te vermenigvuldigen met een zogenaamde PAL-waarde. Pal staat voor Phyisical Activity Level. Hierbij worden de vogende waarden gehanteerd:
 

Levensstijl PAL-waarde
Inactief:
zittend werk (niet sporten)
1.2
Licht actief:
zittend werk (1-3 keer per week sporten)
1.4 - 1.5
Gemiddeld actief:
zittend werk (3-5 keer per week sporten)
1.6 - 1.7
Actief:
staand werk (4-7 keer per week sporten)
1.8 - 1.9
Zeer actief:
zwaar werk (meerdere keren per dag sporten)
2.0 - 2.4

Maar nog steeds weet je nu niet wat je ideale kcal inname is. Je hebt namelijk nu je energiebehoefte berekend die je elke dag nodig hebt. Als je wil afvallen, kun je daar dus een percentage van 10% of 15% bijvoorbeeld aftrekken. Wil je op gewicht blijven? Dan hoef je er niks van af te trekken! En blijven het aantal kcal op één dag gelijk.

Experimenteer met de kcal op één dag

Experimenteer: je kunt een kilo in de week willen afvallen, maar als je daarvoor vijf keer moet bewegen en niet te veel mag eten, is dat in jouw leven wellicht niet haalbaar. Ga dan voor een lagere afslanksnelheid.

Wil jij zonder ingewikkelelde formules jouw ideale calorie inname berekenen? Bedenk hoeveel kilo je af wilt vallen en bereken je ideale calorie-inname hier.


     

0 reacties op: Hoeveel kcal mag ik op één dag eten?
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen