Door Mieke | 16-05-2017

Hoe werkt emo eten? En hoe stop je ermee

Soms heb je van die dagen dat je mega druk bent. Je vliegt van hot naar her. Op de fiets denk je alleen nog aan al die andere dingen die je ook nog moet doen. Als je thuiskomt na zo’n lange dag is de verleiding groot om niet meer te koken. En ‘s avonds druk typend achter je laptop, eet je de stress weg met een zak chips naast je.

 

Zand strooien

Maar: door patat en chips wordt stress in-the-end niet minder. Overeten (of je gezonde eetpatroon loslaten) is een ‘fake’ oplossing. Je strooit jezelf zand in de ogen om niet te hoeven voelen dat het je even wat veel is.

 

Eten = Duiken (vermijden)

Als je last hebt van emo-eten dan wil je over het algemeen de echte issue die speelt in je leven, niet oplossen. Je duikt. Want anders moet je misschien wel moeilijke gesprekken voeren met je baas of man: en je wilt het niet extra moeilijk hebben. Of je moet misschien wel toegeven dat je het even niet aankan allemaal: en zwak zijn is natuurlijk geen optie; jij bent sterk. En dus eet je.

 

Onder aan je prioriteitenlijstje

Want als je eet hoef je even helemaal niks, en je doet er niemand kwaad mee. Behalve jezelf. Maar dat kun je wel hebben. Dat ben je zelfs wel gewend. Voor anderen sta je altijd klaar, maar jij (je eetgedrag, sportgedrag, ontspanning, verzorging) bungelt onderaan je eigen prioriteitenlijstje.

 

Kies voor jezelf, pak regie

Is dit emo-eten patroon voor jou herkenbaar (of het nu om stress of om andere dingen gaat)? Dan is de enige oplossing: erkennen wat er echt speelt. Ga op zoek naar de werkelijke behoefte achter je eetdrang. En kies een oplossing die past bij je lange termijn doelen. Een oplossing waarbij je wél goed voor jezelf zorgt. Want: alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je weer meer aan, krijg je energie én regie. Niet alleen op eten. En precies dat geeft jou en je relaties een boost: in zelfvertrouwen, energie en positiviteit.

 

Erkennen geeft keuzevrijheid

Pas als je erkent dat er altijd iets achter eetdrang zit, krijg je zelf invloed. Een keuze. Dan hoef je niets weg te eten, maar kun je:

  1. Een echte oplossing zoeken voor je stress: vaker nee zeggen, gesprek aangaan, deadlines verplaatsen, hulp vragen. Of:
  2. Verdragen dat de drukte nu even in je leven hoort. Dat kan als je weet dat de situatie tijdelijk is.Enne… verdragen is iets anders dan duiken. Bij duiken eet je, bij verdragen accepteer je je eigen realiteit. Dan heb je het misschien zwaar, maar hoef je niets weg te eten: Je bent eerlijk tegen jezelf en kiest bewust.

 

Succes!


     

1 reacties op: Hoe werkt emo eten? En hoe stop je ermee
- SCHRIJF OOK EEN REACTIE -










Sharesca
Hoe moeilijk is accepteren dat er iets aan de hand is. Dat is voor mijn zo toegeven aan zwak.zijn, anderen nodig hebben, het niet alleen aankunnen. En die regie verliezen is zo verschrikkelijk eng. Eten is tot nu toe makkelijker geweest. Maar met alle kwalen die erbij komen kijken, is het geen oplossing meer. Dank voor het artikel, super confronterend, kan niet meer schuilen. Ga er iets aan doen!!

Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen