Door Vera | 15-01-2019

Zo laat je je goede voornemens los – en word je relaxed slank in 2019

En dan is het half januari. De kerstversiering ligt weer op zolder en de champagneglazen staan weer hoog weggestopt in de kast. Al snel zit je weer volop in het werk en is de zomervakantie nog mijlen verweg. Niet echt iets om blij van te worden, vinden de meeste Nederlanders. Bij veel van hen is halverwege januari nog maar weinig over van de positieve kerstglow en de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maarliefst 57% geeft aan dat de goede voornemens voor 2018 al zijn gestrand. Hoe komt dat toch? Je had je dit jaar toch écht voorgenomen je plannen waar te maken. Je had er zelfs zin in! Waarom blijkt het dan toch zo moeilijk?

 

Dromen in gedachten

Neurowetenschappers laten zien dat je bij elke gedachte die je hebt, een chemisch stofje aan maakt. Dit stofje zorgt ervoor dat je je binnen een paar seconden net zo voelt als de gedachte die je hebt. Je gaat dus voelen wat je denkt. Zo kan het idee, de voorstelling in je hoofd van jezelf hard werkend in de sportschool je al een goed gevoel geven. Net als het inbeelden van het slagen van de andere goede voornemens op je lijstje. Gezonder koken, minder snoepen of minder drinken. Jezelf dit in gedachten zien doen geeft een goed gevoel. Ook al zit je nog onder de kerstboom en moet het daadwerkelijke gedrag nog plaatsvinden.

 

Alleen acties bieden resultaat

Maar na de fase van plannen en voornemen, begint het werkelijke doen. Leek het in je hoofd nog zo een kwestie van ‘even de knop om zetten’, ben je toch enorm moe op het moment dat de sportschoolavond gepland staat. Of je hebt al andere afspraken staan. Al snel zegt een stemmetje in je hoofd: “Als ik zo moe ben, kan ik beter een andere keer gaan” of “nou ja, deze afspraak kan ik nu niet meer afzeggen”. 

 

Nieuw gedrag = nieuwe reactiepatronen

Dat stemmetje in je hoofd komt ergens vandaan. Het wordt veroorzaakt door de confrontatie die er ontstaat met nieuw gedrag, het  “naar de sportschool gaan”. Onze persoonlijkheid en gewoontes liggen voor een groot deel vast. Dit houdt in dat we automatische reactiepatronen hebben gecreeërd die vastliggen in onze hersenen. Hierdoor weten we automatisch hoe we op gebeurtenissen moeten reageren. Er was een reden dat je voorheen niet naar de sportschool ging. Misschien vond je het onconfortabel, had je weinig tijd, geen zin of durfde je niet. Alleen de knop omzetten van ‘niet gaan’ naar ‘wel gaan’ in je hoofd is dan niet genoeg om je gedrag daadwerkelijk te veranderen. Je lichaam en gedachten hebben de neiging terug te kruipen in de ‘comfort zone’, daar waar je je het veiligst voelt.

 

Van dromen naar doen

Als je echt wilt veranderen moet je anders gaan denken en handelen, ondanks dat de omstandigheden niet veranderen. Dat is dus lasitg. De sportschool is niet opeens minder onconfortabel of spannend. En gezond koken kost niet opeens minder tijd en inspanning. Wil je jouw doelen laten slagen, dan moet je ook de minder leuke consequenties accepteren. En dat lukt niet met een simpele van ‘niet’ naar ‘wel’. Dat vraagt een stukje praktische en mentale voorbereiding.

 

Hoe dan?

Terug naar het sportschool voorbeeld. Je mindset moet er klaar voor zijn om:

  • Te herinneren waarom je dit doet
    Daarvoor dient je doel concreet te zijn. Misschien wil je je energieker voelen, jezelf deze zomer zelverzekerd voelen op het strand of een gezond BMI krijgen. Maak je doel concreet. Bijvoorbeeld: “Ik heb nu een BMI van .... en ik wil graag een BMI van ...”
  • Te weten wat het plan is
    Nu je weet waarom je sport, moet je nog weten hoe dit er uit ziet. Hoe vaak ga je? Wanneer? En wat ga je dan doen? Zorg dat je een concreet plan hebt zodat je weet wat je te doen staat.
  • Te accepteren dat er ook mindere consequenties zijn
    Als je moe bent of geen zin hebt kun je op zo’n moment tegen jezelf zeggen. “Ha, dit is zo’n moment waarop ik het moeilijk heb. Maar ik weet waarom ik ben begonnen. Ik ga toch, straks voel ik me een stuk beter.”
  • Anticipeer op het gevoel dat je zal krijgen
    Maak gebruik van het chemische stofje dat je brein aanmaakt bij de gedachte van het doen. Stel jezelf voor terwijl je je in het zweet werkt in de sportschool. Denk er dan aan hoe je je voelt als je weer thuis komt en de work-out er op zit. Gun jij jezelf dat goede gevoel? Tijd voor actie dus, let’s go!

 

Praktische voorbereiding

Ook op praktisch gebied kun je je goed voorbereiden. Bijvoorbeeld door een vriendin mee te vragen, een instructeur de apparatuur uit te laten leggen, standaard een avond in je agenda vrij te plannen of een leuke sportoutfit te kopen. Stel jezelf de vraag: wat maakt het voor mij makkelijker om gedrag x te vertonen?

 

Je brains de baas

Je hersenen veranderen wanneer je nieuwe ervaringen opdoet. Wil je echt anders gaan denken en handelen, dan werkt het het allerbeste om te doen. Wil je iets veranderen omdat je niet blij bent met je eetgedrag of gewicht, ga dan nieuwe dingen leren, nieuwe informatie verzamelen en nieuwe ervaringen op doen. Zo maken je hersenen nieuwe verbindingen aan en leer je je hersenen anders te werken én oude patronen te doorbreken.


     

0 reacties op: Zo laat je je goede voornemens los – en word je relaxed slank in 2019
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen