Door Vera | 03-08-2018

Geen vakantiekilo's, wel ijs en pizza- 5 tips om slank te kiezen op vakantie!

Heb jij op vakantie ook altijd zo'n dubbel gevoel? Aan de ene kant geniet je van die heerlijke etentjes, ijsjes, drankjes en een uitgebreid ontbijt, terwijl je aan de andere kant baalt van de kilo's die je erbij voelt groeien. Wil jij genieten van je vakantie én zonder vakantiekilo's thuiskomen? Dat kan! Met deze inzichten en concrete tips die je overal kunt toepassen. Van een 5-sterren hotel op Ibiza tot een camping in Frankrijk.  

1. Besef dat je altijd een keuze hebt

"Achja, wat maakt het nu nog uit" of "Niet aankomen op vakantie is onvermijdelijk". Ik hoor het zo vaak om me heen. Veel mensen komen op vakantie in de automatische ja-stand als het gaat om eten. Ze zeggen tegen alles ja omdat ze de door de bomen het bos niet meer zien. Zoveel lekkers, waar kies je dan wel en juist niet voor? Als je er van tevoren niet over na hebt gedacht zul je voor die ijskraam of in dat restaurant altijd toegeven aan je korte termijn reflex (ach toe maar dan, het is tenslotte vakantie). En dat is zonde! Want daarmee doe je uiteindelijk jezelf tekort. Jij wil graag slank worden en/of blijven. En dus is aandacht aan je (slanke) keuze besteden de moeite waard. En dat betekent echt niet dat je de hele vakantie moet knagen op worteltjes en snoeptomaatjes. Een praktijkvoorbeeld:

Ellen is met haar man en twee dochters op vakantie in Italië. Ze gaan 's avonds uit eten bij de pizzeria vlakbij de camping waar ze verblijven. Onderstaand schema laat het verschil zien tussen Ellen in de automatische ja-stand en Ellen die slank en bewust kiest. 

 

 

Ellen in de automatische ja-stand

Ellen kiest slank & bewust

Vooraf aan het etentje

Na de lunch neemt Ellen niets meer, omdat ze weet dat ze 's avonds uit eten gaat.   

Ellen neemt een uur voor vertrek naar het restaurant twee schijven verse Galia-meloen (65 kcal).

Voorgerecht

De familie beland met stevige trek op het terras. Snel bestellen ze een mandje brood met aioli om de eerste trek te stillen. Ellen neemt 3 stokbroodjes (198 kcal) en bestelt een glas witte wijn (75 kcal)

Ellen bestelt een glas witte wijn (75 kcal) en neemt 4 olijven uit het schaaltje (23 kcal). 

Hoofdgerecht

Ellen bestelt een pizza Tonno (819 kcal) en drinkt daarbij een glaasje wijn (75 kcal). 

 

Ellen bestelt nog een glas wijn (75 kcal). 

Ellen ziet dat de pizza's die in het restaurant worden gereserveerd erg groot zijn. Ze bestelt een pizza Tonno maar vraagt om een kleinere variant (500 kcal). Bij het eten drinkt ze een glas witte wijn (75 kcal).

Ellen bestelt een glas water. 

Nagerecht

Op weg terug naar de camping komt de familie langs de beroemde ijssalon van het dorp. Ellen's dochters zijn meteen enthousiast en voor Ellen het door heeft staat de hele familie in de rij en bestelt ze een hoorntje met twee bolletjes straciatella-ijs (245 kcal)

Op weg terug naar de camping komt de familie langs de beroemde ijssalon van het dorp. Ellen bestelt één bolletje frambozen-sorbetijs in een bakje (38 kcal). 

Thuis voor de tent    

Ellen drinkt met manlief nog 1 glas wijn (75 kcal) voor de tent

Ellen drinkt met manlief nog 1 glas wijn (75 kcal) voor de tent

Totaal aantal kcal

1562

851

De volgende dag

Ellen slaapt uit en gaat ze met de meiden naar het zwembad waar ze een boek leest.

Ellen slaapt uit en gaat met de meiden naar het zwembad, ze trekt 25 min baantjes (-210 kcal) 

Door slank te kiezen bespaart Ellen 711 kcal (zelfs 921 met zwemmen!), terwijl ze evengoed geniet van pizza, wijn en ijs. Kleine acties en keuzes als even zwemmen, een keer een glas water in plaats van wijn, een kleinere pizza en trek stillen met iets dat laag is in kcal maken een enorm verschil. Slank en bewust kiezen betekent genieten van heerlijk eten, zonder schuldgevoel en extra kilo's. Die keuze heb je altijd!

2. Kennis is the key

Om slank en effectief te kunnen kiezen is het handig om te weten welke voedingsmiddelen slimme en slanke keuzes zijn. Zo had Ellen eerst geen idee dat een pizza vaak meer dan 800 kcal bevat en wist ze niet dat sorbetijs zoveel lager was in kcal dan schepijs. Kennis over je calorie-inname is de sleutel tot slank kiezen. Zo kun je afwegen wat jij wel en niet langer het aantal kcal waard vindt. Daarnaast ontdek je al snel welke lekkere alternatieven er zijn. En daarvoor hoef je echt niet met je neus de boeken in. Met de eetmeter van Voedingscentrum zie je handig en snel hoeveel kcal jouw dagelijkse voeding bevat. Houd op je telefoon een eetdagboek bij en ontwikkel in no time een idee over de energiewaarde van jouw voeding. En ben je benieuwd naar jouw ideale kcal inname? Bereken die dan hier!

3. Vooraf kiezen helpt moeilijke momenten op vakantie voorkomen

Wel of geen ijsje. Salade met gamba's of toch pasta carbonara? Steeds opnieuw (slanke) keuzes maken kan soms best lastig zijn. Wat helpt is vooraf afspraken maken met jezelf. Heb je er al over nagedacht, dan weet je waar je aan toe bent. Zo hoef je niet te blijven twijfelen. Voorbeelden van dat soort afspraken zijn:

  • Ik neem bij het ontbijtbuffet om de dag yoghurt met fruit/ een zoet broodje.
  • Een keer in de drie dagen trakteer ik mezelf op ijs/een taartje. 
  • Als ik 's avonds wijn drink laat ik overdag frisdrank staan
  • Om het glas wijn drink ik een glas water
  • Als ik 's avonds uit eten ga zwem ik die dag een half uurtje
  • Waterijs kan ik altijd nemen
  • Als er tiramisu op de kaart staat neem ik geen voorgerecht en max 2 wijn op een avond
  • Tijdens een avond borrelen neem ik maximaal 3 hapjes 

Door deze afspraken met jezelf te maken kom je niet voor verassingen te staan. Heb je gisteren ijs gehad? Dan laat je dat vandaag aan je voorbij gaan. Keuzes maken hoort erbij in een slanke leefstijl. Bepaal vooraf wat je wil eten en drinken en houd je aan die afspraak met jezelf. Daarvan word je niet alleen slank, het geeft ook een supergoed gevoel! Vind je geen ijsje nemen toch heel zwaar? Relativeer. Vraag jezelf af of je er ’s nachts wakker van zal liggen en in hoeverre jij door geen ijsje nemen iets mist in het leven. Zo zie je maar. Het valt best mee.

4. Het is nooit te laat om regie te pakken

Eet je toch een keer te veel? Geef dan niet toe aan het gevaar van de slippery slope*. "Ik begin in september wel weer" en "nu is het toch al verpest" gaan je niet verder helpen. Gooi je jouw doel overboord dan kom je niet alleen aan, maar heb je de hele vakantie ook te dealen met het knagende stemmetje in je achterhoofd (oh jee, ik eet eigenlijk veel te veel). Ben je achteraf ontevreden over je eetkeuzes? Dat kan gebeuren. Pak de regie dan meteen weer op. Na de zesde bitterbal helpt het nog steeds om geen zevende te nemen. Slanke mensen eten ook wel eens veel te veel. Maar dat is een incident, geen patroon. Zet je schouders er weer onder en pak opnieuw de regie. Daarvoor is het nooit te laat. 

5. Geniet heel bewust van wat je wél eet

Geniet van die heerlijke pizza, die cappuccino in de zon en dat toastje met Franse brie. Ook als je slank kiest blijft er nog heel veel lekkers over om van te genieten. Geniet bewust van wat je wél eet, dat maakt dat je niet bezig hoeft te zijn met wat je niet eet. Bovendien is nee zeggen tegen overeten ja zeggen tegen jezelf en tegen het slanke doel dat je gaat bereiken. Dat is pas echt genieten! Droom daar maar eens bij weg. Met dat heerlijke wijntje bij die ondergaande zon….
 

Fijne vakantie!

 

Vera

PS. Staat jouw vakantie vol met etentjes en barbecues? Dan vind je hier 10 tips voor een slanke BBQ en hier voor etentjes buiten de deur. En wil je meer weten over regie houden over je eetgedrag op vakantie? Lees dan hier hoe Leanne dat deed tijdens haar vakantie in Indonesië. 

*slippery slope (hellend vlak of glijdende schaal) is een type argument waarbij een extreme/uiterste conclusie wordt getrokken gebaseerd op een toestand, keuze of handeling. Bijvoorbeeld: je eet een avond in het hotel veel te veel hapjes en zegt dan: “tja, ik heb al teveel gegeten. Nu wordt het niks meer deze vakantie”. Kortom, door slechts één toestand of actie trek je de (onterechte) conclusie dat het onmogelijk is de situatie nog te veranderen.

 


     

4 reacties op: Geen vakantiekilo's, wel ijs en pizza- 5 tips om slank te kiezen op vakantie!
- SCHRIJF OOK EEN REACTIE -










Sabrina
Het toepassen van deze tips (eigenlijk alleen het lezen al) maken een wereld van verschil op mijn vakantie in Malta. Ik heb afspraken met mezelf gemaakt voor bij het ontbijtbuffet en voor de etentjes buiten de deur 's avonds. Of wijn of een dessert en ik geniet volop van alles wat ik (wel) eet! Groet Sabrina

Sharon
Thuis stond ik nog in het standje fitgirl, maar hier in Valencia ben ik echt een alleseter. Overdag valt het nog wel mee want dan is het bloedheet, maar 's avonds laat hamsteren we allerlei lekkers naar de hotelkamer en eten we ons met de airco en Netflix aan helemaal rond aan chocolade & chips. Dr eerste week zit er op en we zijn er nog drie dagen - ik denk niet dat het te laat is om nog een tandje bij te stellen :)

Anne-Sophie
Deze blog komt net op tijd!!! Dankjewel

Anke
Ik herken me zelf enorm in de Ellen in de ja-stand. Dat het toch om zoveel kcal gaat, daar schrik ik van. Met de keuzes uit de tweede rij kan ik prima leven, je moet het alleen weten!! Ik ga tijdens mij vakantie ook tellen

Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen