Door Lianne Kooijman-Lodder | 01-01-2019

Een Skinnyminds coach in actie: Lianne

Coachen op gezonde tussendoortjes? Nee!

Lianne: Vrijwel alle deelnemers van een coachplan van Skinnyminds willen graag afvallen. De meesten hebben al heel wat ‘lijn-ervaring’ voordat ze aan het coachplan beginnen. Het punt is: zeker de ervaren lijners denken vaak in moeten en streng zijn als het gaat om minder eten. En daardoor zijn ze enorm streng voor zichzelf, met veel frustratie en strijd als gevolg. Ze switchen steeds tussen alles of niets (of ‘braaf’ eten of veel te veel eten) en zijn heel kritisch naar zichzelf.

Andere deelnemers beginnen juist niet met afvallen, maken geen keuzes of geven bij het eerste zuchtje tegenwind op. Zij leggen de verantwoordelijkheid voor hun gewicht en levensstijl buiten zichzelf en zetten niet door (ja maar… ik ben nu te druk / ik ben nu eenmaal een emo-eter / ik houd gewoon te veel van lekker eten / etc.). Zij hebben vaak moeite om echt voor zichzelf te kiezen, houden niet van confrontaties.

Als coach bij Skinnyminds ga je vaak aan de slag met dit soort patronen. Je bekijkt of dit breder speelt in iemands leven. Je werkt aan/met de patronen die achter iemands eetgedrag zitten.

Als iemand me vraagt welk tussendoortje kan ik het beste nemen om 17.00 uur s middags, dan verwijs ik ze door naar de groep met mede-deelnemers of naar Google. Ik focus als coach op gedragsverandering. Wat heeft iemand nodig om haar doelen te halen?
 

In de praktijk aan het werk

Je begint direct in de eerste week met een intakegesprek. Daarin onderzoek je het doel van de deelnemer en bespreek je wat je van elkaar mag verwachten deze 6 maanden. Elke maand heb je een vervolggesprek waarin je checkt of de deelnemer op koers ligt richting doel. Een deelnemer kan zelf aangeven een specifiek onderwerp te willen bespreken, je kunt ook als coach respectvol confronteren en daarmee het onderwerp bepalen. Door middel van vragen en oefeningen help je een deelnemer inzicht te krijgen. Je eindigt een gesprek met acties om meer bewust te worden of de regie (terug) te pakken.

Daarnaast ben je als coach minimaal 2x per week coachend aanwezig in de chatgroep. Schriftelijk, online coachen is echt anders dan 1-op-1 coaching in een gesprek. Soms lastig (je moet even wennen aan het schriftelijk vragen stellen), maar altijd erg boeiend! Op deze manier blijf je op de hoogte van de vorderingen van je deelnemers tussen de gesprekken door en kun je checken of ze op de goede weg zijn. Je spreekt deelnemers meestal persoonlijk aan via chat, in de groep. 

Ik doe ook wel eens wat extra’s om mijn coachgroep te activeren: dan deel ik een quote en vraag ik hen een eigen favoriete quote te delen, of we doen een complimentenrondje. Wekelijks is er een weegmoment en delen deelnemers hun successen.

Als laatste organiseer je als coach minimaal twee groepsgesprekken met de hele coachgroep. Deze gesprekken zijn super inspirerend. Je behandelt vaak één cases van een deelnemer samen met de hele groep. Als coach ben je dan naast coach ook gespreksleider. Dat is een extra uitdaging, maar heel erg leerzaam.
 

Coach in opleiding: leren

Veel coaches in opleiding die ik begeleid zijn in het begin wel angstig: kan ik dit wel? Gelukkig zit er in elke groep een supervisor met wie je kunt sparren. En fouten maken mag! Het gaat er maar net om wat je ermee doet.
 

Daarom ben ik coach

Kortom: als coach bij Skinnyminds leer je ongelooflijk veel in korte tijd. Het is heel afwisselend, uitdagend en inspirerend om als coach met meerdere deelnemers aan de slag te gaan. En wat is het fantastisch als je deelnemers aan het eind van de rit niet alleen zijn afgevallen, maar op veel meer vlakken in het leven regie pakken en blijer, zelfverzekerder en slanker zijn!

Dat maakt coach toch het mooiste beroep ter wereld!


     

0 reacties op: Een Skinnyminds coach in actie: Lianne
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Zomerchallenge