Door Chanté Samuel | 27-12-2018

De belangrijkste eerste stap als jij wil afvallen

 

Zo kom je (weer) in die bikini!

Snel afvallen: bepaal je doel

Starten met afvallen doe je door een eerste, essentiële stap te zetten: het nadenken over en bepalen van je doel. En dan gaat het niet alleen over het aantal kilo’s dat je wil verliezen. Wat veel belangrijker is, is jouw gevoel! De wens achter afvallen gaat vaak een stuk verder dan ‘gewoon een paar kilo’s kwijt willen’. Het is belangrijk om daar eens in te duiken. Wat vind jij echt belangrijk? Waarom wil je afvallen? En hoe ziet dat eruit? Als dat beeld en jouw grootste wens top of mind zijn, val je sneller, relaxter en succesvoller af. Let maar op! 

Wat is jouw grootste wens?

Weer in een maatje 31 spijkerbroek, trots in bikini of zwembroek, zonder buiten adem te raken de trap op, geen diabetes meer? Bedenk wat jij het liefst (weer) wilt. En durf te dromen. Kies iets wat echt uit jezelf komt. Iets wat jij al heel lang wilt, maar wat je door (de onzekerheid over) je gewicht nu niet doet/kan/durft. De meeste mensen die afvallen, hebben in hun achterhoofd wel dingen waar ze nu van balen. Om dat soort dingen gaat het. Benoem deze in positieve zin en maak het beeld concreet. Bedenk maar eens hoe jij je voelt als dat beeld straks werkelijkheid is. Want het kan zeker! Je ontwikkelt een lekker basiseetpatroon en kiest vanaf nu voor dat ideaal in lastige situaties. Dan is het bereiken van dat beeld slechts een kwestie van tijd. Zonder frustratie genieten en afvallen. Fantastisch toch?


Mieke: In al die jaren dat ik aan de lijn deed, dacht ik altijd in kilo’s. Ik wilde 5 of 10 kilo afvallen, dat was mijn doel. Toen ik echt naar slanke mensen keek, veranderde mijn doel. Ik wilde voortaan relaxed omgaan met eten en niet langer te veel eten, maar slanker worden. Zo slank dat ik een strak jurkje kon dragen met flip-flops eronder. In mijn dikkere periode voelde ik me altijd wat opgelaten met slippers aan, omdat ik mijn benen daarvoor te dik vond. Het idee om alle kleding te dragen die ik wilde, leek me heerlijk. Als ik het al eens moeilijk had in een lastige situatie, dan riep ik het flip-flop beeld in me op. Daardoor koos ik steeds vaak voor: “Ik mag wel, maar ik wil niet”.

Die korte  rode  broek  weer  aan,  dansen  zonder  moe  te  worden...
...  wat wil  jij?  Een  paar  voorbeelden  ter  inspiratie

Ik weeg:
 

  • 75 kilo en kan de hele avond dansen op hoge hakken zonder moe te worden.
  • 98 kilo en spring licht als een veertje, in mijn oude trouwpak, parachute met mijn dochter.
  • 59 kilo, voel me jong, draag mijn rode korte broek uit 1993 en loop 10 kilometer hard.
  • 85 kilo, ik voel me vrij, heb kleren gekocht in een normale winkel en schommel in een speeltuin  (zonder  bang  te  zijn  dat  de  schommel  breekt).
  • 68 kilo, voel me zelfverzekerd en durf in een winkel een jurk maat 40 te passen en te kopen.
  • 75 kilo, voel me fit, draag een spijkerbroek en heb geen last meer van pijn in mijn hielen bij het lopen.
  • 80 kilo, voel me gezond en sterk, ik heb geen last meer van lichamelijke klachten door mijn overgewicht.

 

Bepaal een  concreet  doel  

Doel Maak het concreet
Je gezond voelen Geen pijn voelen bij het lopen, geen diabetes hebben, cholesterol verlagen
Een betere conditie hebben Minder hijgen, 5 km hardlopen per week, 25 km fietsen, 2 keer per week naar de sportschool
Je jonger voelen Kleren aandurven die je nu nooit draagt, jezelf weer laten zien, meer sieraden dragen
Je aantrekkelijk voelen Rechtop lopen, strakke shirtjes of jurkjes aandoen, lingerie kopen
Zelfverzekerd zijn Minder zweten, zonder problemen eten in het bijzijn van anderen
Je hipper kleden Leukere kleren  aankunnen,  een  jurk  of  spijkerbroek 
  maat 31  dragen
Een goed voorbeeld voor je kinderen zijn Geen eten  wegmoffelen  als  je  kinderen  eraan  komen,
  gezonder eten  en  vaker  koken
Trots op jezelf zijn Lachend voor  de  spiegel  staan,  jezelf  bekijken  in  een  winkelruit
Je fit voelen/ meer energie hebben Met kinderen  naar  het  zwembad  gaan,  schommelen,  sporten,   
vaker van  de  bank  springen  als  er  wat  gehaald  moet  worden  uit de  keuken

 

Streefgewicht én  streefgevoel

Als jij een lekker en slim eetpatroon ontwikkelt en voortaan slank kiest in lastige situaties, voel je je veel beter en verlies je de kilo’s vanzelf. Het is heus niet altijd makkelijk! Maar omdat je alles mag kiezen, maar niet te veel wil eten, ben je tevreden met je eigen keuzes en bereik je probleemloos je eindgewicht. Toch vinden de meeste het prettig om ook een streefgewicht in hun persoonlijke doelstelling op te nemen. Dat kan. Formuleer je ideaal dan, net als hierboven, in een combinatie van streefgewicht én streefgevoel: dát ga jij bereiken. Weeg je nu veel te veel, dan kan het natuurlijk best een tijd duren voordat je je streefgewicht bereikt. Bepaal dan ook tussentijdse mijlpalen. Wees reëel en niet te drastisch. Bedenk dat elke 5% die je minder weegt al heel veel effect heeft op je gezondheid.


Vier je succes

Stel: je weegt nu 95 kilo. Je eerste mijlpaal is dan bijvoorbeeld om in 6 weken (structureel) minder dan 90 kilo te wegen. Vier je succes: je voelt je goed, je boekt resultaat en je kiest al slanker. Je einddoel bereiken is nog slechts een kwestie van tijd! Je volgende mijlpaal is om onder de 85 kilo te komen. Zo ga je door tot je jouw gewenste eindgewicht van 75 kilo hebt bereikt.
 


     

0 reacties op: De belangrijkste eerste stap als jij wil afvallen
- SCHRIJF EEN REACTIE -










Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen