Door Chanté Samuel | 29-11-2018

Afvallen zonder dieet? 5 tips die je vandaag al kunt toepassen

'Maandag begin ik echt!'' of 'Na de vakantie sport ik die kilo's er wel weer af'. Hoor jij het jezelf ook wel eens zeggen? Je bent niet de enige. Veel mensen die graag willen afvallen blijven 'wachten' op een goed moment of een geschikte periode om in actie te komen. Een periode met minder borrels, etentjes en feestjes. Want ja, die bijzondere gelegenheden maken het wel erg lastig om die kilo's kwijt te raken.

Maar eerlijk: het zijn niet de borrels en etentjes die het afvallen belemmeren. Je belemmert jezelf door het te blijven uitstellen. En dat terwijl beginnen helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.

Stel niet langer uit met deze 5 tips die jij vandaag al kunt toepassen.
 

Tip 1: Stop met 'alles of niets' denken

Bij veel afvallers overheerst het idee dat ze streng moeten zijn en ze zichzelf van alles moeten ontzeggen. Hebben ze besloten om te beginnen met afvallen, dan willen ze niets 'fouts' meer eten en belanden wijn, chocola en chips op de verboden middelen-lijst. Het is alles-of-niets. Maar juist het denken in verboden middelen en 'niet mogen' werkt averechts!

Streng zijn en jezelf van alles ontzeggen houdt niemand een leven lang vol, het is geen effectieve afslank strategie. Wat wel werkt is: het maken van keuzes. Niet meer al het lekkers, alleen het allerlekkerst. Kies daarom vandaag voor datgene wat jij het allerlekkerst vindt en zeg nee tegen de rest. Zo gaan genieten én afvallen goed samen. 

 

Tip 2: Bereken jouw ideale kcal inname

 De formule om op gewicht te blijven is simpel: calories in = calories out. Als je net zo veel calorieën binnenkrijgt als je lichaam verbrandt, zal je op gewicht blijven. Neem je minder calorieën dan je lichaam verbrandt, dan val je af. Bereken vandaag nog jouw ideale balans (dat doe je hier!) en houd een eetdagboek bij met de eetmeter van Voedingscentrum wat jouw maaltijden en tussendoortjes bevatten. Zo heb je alle informatie om keuzes te maken in je dagelijkse voeding. 

 

Tip 3: Ga op zoek naar jouw 'quick wins'

Quick wins (snelle winst!) zijn aanpassingen in je eetpatroon waarmee je gemakkelijk vele calorieën bespaart. Kenmerkend voor een quick win is dat je met weinig moeite een relatief grote verbeterslag maakt. Zo kun je bijvoorbeeld je dagelijkse glas Fanta vervangen voor een calorie-arm drankje en yoghurt met fruit nemen in plaats van ijs. Ga vandaag op zoek naar een quick win jouw eetpatroon, verzin een goed alternatief en pas het vandaag nog toe! Ben je benieuwd naar de quick wins van anderen? Hier vind je genoeg inspiratie.

 

Tip 4: Gebruik je mond niet als prullenbak

Dat laatste stukje kaas dat over is, de restjes van de kinderen, dat laatste glaasje wijn uit de fles; veel mensen eten of drinken door omdat ze het zonde vinden om eten weg te gooien of niet op te maken. Maar wat is meer zonde? Dat je 'te veel' eten weggooit of bewaart in de koelkast, of dat je het eten dat je niet wilt wegdoet in je lichaam? Stop daarom vandaag met overeten, gebruik je mond niet langer als prullenbak voor restjes. Je bent geen kliko!

 

Tip 5: Aandacht voor je persoonlijke verzorging!

Zorg dat je in het dagelijks leven voldoende aandacht hebt voor je persoonlijke verzorging. Neem eens een manicure, verwen je haar met een fijn haarmasker en neem de tijd om jezelf mooi aan te kleden of om eens goed te shoppen. Wie meer aandacht aan zijn uiterlijk besteedt, blijft ook makkelijker in vorm. Goed voor jezelf zorgen werkt door op alle vlakken!


Wil je nog meer tips om te beginnen met afvallen zonder dieet? Schrijf je dan in voor onze gratis training 'de knop om' die op 1 september begint! Lees er meer over. 

 


     

0 reacties op: Afvallen zonder dieet? 5 tips die je vandaag al kunt toepassen
- SCHRIJF EEN REACTIE -







Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen