Door Chanté Samuel | 27-12-2018

Afvallen tijdens de overgang: de feiten

Afvallen tijdens de overgang kun je wel vergeten, toch? Een vaak gestelde vraag. En dat is niet gek, want er verandert fysiek heel veel als je in de menopauze komt. En dus zetten wij alles voor je op een rijtje: de feiten én de mogelijkheden. 
 

De feiten over afvallen tijdens de overgang

  • Hoe ouder je wordt, hoe minder je verbrandt. Je krijgt minder spiermassa en relatief meer vetweefsel. Vetweefsel verbruikt minder calorieën dan spieren en dus daalt je basaal metabolisme (je energieverbruik in rust). Eet jij dus je hele leven lang hetzelfde, dan word je langzaam wat dikker.
  • Veel mensen bewegen minder als ze ouder worden en daardoor verbruiken ze minder energie.
  • In de overgang krijgen vrouwen te maken met een verandering van hormonen. Daardoor verandert hun lichaamsvorm. Het vet hoopt zich meer op rond de buik, en dat versterkt het dikkere gevoel.
  • De hormonale wijzigingen in de overgang gaan vaak gepaard met stemmingswisselingen. Hierdoor kun je als je daar gevoelig voor bent vaker eetdrang ervaren en meer gaan eten. 

Conclusie: afvallen in of na de overgang is inderdaad moeilijker. Maar onmogelijk, is het zeker niet! Wil jij graag kilo’s kwijt, dan is er niets dat je tegenhoudt. Zeker niet met deze drie helpende gedachten, waarmee jij start met afvallen tijdens de overgang! 


3 helpende gedachten:


Ik bepaalt het juiste moment (niet de overgang)

Verval niet in gedachten als “afvallen is nu veel te moeilijk” of “dit is niet het moment”. Afvallen is nooit makkelijk, overgang of niet. Maak dit zelf het juiste moment! Jij bent degene die bepaalt, niet de overgang. En als jij graag wil afvallen, is het de moeite waard om gehoor te geven aan jouw wens en doel. Voor jezelf!
 

Ik val minder snel af dan vroeger, het zij zo

Door je leeftijd en de veranderingen die daarbij komen kijken val je nu eenmaal langzamer af dan vroeger. Dat is jammer, maar je daar druk om maken heeft geen zin. Het zij zo! Iets langzamer afvallen dan voorheen is nog steeds stukken beter dan niks doen of aankomen. Dus ga ervoor, ook al gaat het op een minder hoog tempo dan voorheen.
 

Ik eet wat ik lekker vind, alleen minder. Dat kan ik aan!

Minder eten maakt eten niet minder lekker! Ontwikkel dus een lekker basiseetpatroon waarbij je je houdt aan een geschikt aantal kcal wanneer je wil afvallen. (Als je ouder wordt, heb je minder energie nodig. Dalen tot 1000 kcal per dag is dan een optie, niet minder. Heb je de overgang nog niet achter de rug, dan kun je beter niet onder de 1200 kcal zakken.). Kies voor jouw basiseetpatroon alleen dingen die je echt lekker vindt. Zo blijf je genieten van lekker eten, maar neemt alleen iets minder. Dat kun je aan!
 


     

0 reacties op: Afvallen tijdens de overgang: de feiten
- SCHRIJF EEN REACTIE -












Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen