Door Vera | 19-11-2017

8 tips om gezond te eten, ondanks de razende drukte van alledag.

“Ja goed hoor. Druk!”.

Het is het antwoord dat ik het meest hoor als ik vrienden of kennissen vraag hoe het gaat. Want we zijn druk. Vliegen op ons werk van afspraak naar afspraak en van deadline naar deadline. Onze agenda staat vol met feestjes, etentjes, lunch- en koffieafspraken. En de koelkast hangt vol met post-its van dingen die we ECHT niet mogen vergeten. Hoe weersta je dan -  tijdens alle drukte - die punt taart van je collega? Of een patatje of ovenpizza na een lange dag? Hier 8 tips!

 

1. Restyle je keuken

Het zien van lekker eten zorgt voor zin in eten. Dit fenomeen wordt ook wel ‘hedonic hunger’ genoemd. Dit houdt in dat je een hongergevoel hebt, terwijl je eigenlijk vol zit. Dus: zet gezonde & slanke etenswaren op het aanrecht en voorop in de koelkast. En je raadt het al, de koektrommel dus achterin het bovenste kastje.

 

2. Altijd een appel in je tas

Zorg dat er altijd een appel in je tas zit. Zo ben je verzekerd van een gezonde optie als je onstilbare trek krijgt. Of wanneer iedereen in je omgeving gaat snacken. Het alternatief ‘appel eten’ maakt de situatie veel makkelijker dan ‘niets eten’. In het laatste geval wordt de verleiding toch groter om iets lekkers te kopen onderweg of om mee te snacken. (Tip: met een beetje kaneel maak je dit tussendoortje extra lekker)

 

3. Soepje

Maak in het begin van de week een grote pan verse soep. Lekker bij de lunch, tussendoor of om de eerste trek te stillen voor je gaat koken. Geen tijd om alle ingrediënten bij elkaar te sprokkelen? De meeste supermarkten verkopen handige verspaketten waarin alles zit dat je nodig hebt.

 

KIES JIJ AL SLANK?
Doe nu de gratis check. Ruim 50.000 mensen gingen je voor.

Ik ga akkoord met het privacyreglement.
 
 
 

 

4. Invriezen

Geen tijd om te koken of heb je een maaltijd nodig om mee te nemen? Dan is de vriezer je held. Maak een extra portie als je kookt en vries deze in. Met wat online zoekwerk vind je talloze gerechten die geschikt zijn om in te vriezen: bijvoorbeeld soep, stampot, een curry of hartige taart. (ook handig bij onverwachte eters!)

 

5. Verleidingen overdag

Traktaties van collega’s, de oliebollenkraam op weg naar huis of lekkere hapjes op een borrel. We komen overdag veel verleidingen tegen. Deze verleidingen weersta je het best wanneer je een afspraak maakt met jezelf. Zeg bijvoorbeeld een keer in de twee weken ‘ja’ tegen een traktatie en haal die oliebol alleen op vrijdagmiddag. En kies op een feestje bijvoorbeeld tussen hapjes en wijn. Maak je keuze bewust en vooraf, zo geef je (snelle) verleidingen geen kans.

 

6. Wat stop ik in mijn mond?

We eten regelmatig zonder dat we het doorhebben. Denk bijvoorbeeld aan het koekje dat standaard bij de koffie geserveerd wordt, de restjes uit de pan of de bak chips op tafel waar je onbewust uit door eet. Hoe meer stress of prikkels we ervaren, hoe minder we dit door hebben. Probeer daarom alert te zijn op wat je eet. Vraag jezelf bijvoorbeeld af: “Wil ik dit (echt) in mijn mond stoppen?”

 

7. Gezonde snacks

Snoeptomaatjes, stukjes paprika, rood fruit, worteltjes, komkommer: zorg voor gezonde snacks thuis en op je werk. Geen tijd voor hak- en snijwerk? De meeste supermarkten verkopen groente snacks to-go. Handig als je haast hebt.

 

8. Genietmomentjes

Geniet bewust van wat je eet! Eet niet achter de laptop of snel tussen twee vergaderingen door, maar creeër even een momentje voor jezelf of met vrienden/collega’s. Aandacht voor eten voorkomt (automatisch) dooreten en dus overeten. En bovendien: door even te ontstressen en op te laden ben je de rest van de dag productiever. Eet smakelijk!

 

Wat vind jij?

Hoe weersta jij (over)eten tijdens de druk van alledag? Heb jij een goede tip die hier nog niet tussen staat? We zijn benieuwd!

Nog meer tips nodig? Geen probleem! Check hier meer tips om blijvend af te vallen.

 

 
 

     

5 reacties op: 8 tips om gezond te eten, ondanks de razende drukte van alledag.
- SCHRIJF OOK EEN REACTIE -










Evelien
Ik denk overdag aan het glaasje wijn en die ene bonbon die ik s avonds ga nemen, als ik relaxed op de bank zit... en ik neem die traktaties allleen als ik vind dat ik niet te veel heb gegeten, wekt goed voor mij!

Esther
Voor mij echt dé valkuil. Even niet denken aan eten want ik heb het al zo druk. Maar daar gaat het dus juist mis. Voortaan lekkere en gezonde dingen mee zodat ik verleidingen kan voorkomen. Goede tips!

Henrike
Ik heb altijd een appel in mijn tas en ik kan je vertellen: dit is zo vaak mijn oplossing geweest als ik enorme trek had. Soms hoeven aanpassingen maar klein te zijn om een groot verschil te maken

Victor
Tegenwoordig trek ik een keer in de maand (samen met mijn vrouw) een dag uit om lekker te koken. We stoppen alles in zakjes en bakjes in de vriezer zit dan vol. Handig als gezonde lunch meen aar werk, als een van ons alleen eet, geen zin om te koken, etc. echt een aanrader

Brenda
Goed idee... dus niet meer iedere dag een oliebol op weg naar huis (oeps...) Dat doe ik voortaan alleen om het weekend in te luiden.

Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen