Door Redactie | 20-12-2019

7 tips voor een slanke kerstborrel met hapjes

Kerst staat bij ons vooral in het teken van uitgebreid en lekker eten. Ik ben dol op koken en grijp iedere kans aan om in de keuken te staan. Zo vieren we komend weekend kerst met 22 vrienden. We hebben een groot huis gehuurd en zaterdag staat er een uitgebreid 4-gangen diner op de planning. Eerste kerstdag wederom een uitgebreid diner met meerdere gangen bij mijn schoonfamilie, tweede kerstdag met mijn eigen familie en op nieuwsjaaravond organiseer ik een diner bij mij thuis.

Hoe ik ervoor zorg dat ik niet compleet dichtgroei tijdens deze dagen?

Dat ik zelf veel invloed heb op de invulling van het kerstdiner helpt wel mee, maar ik ben dol op traditionele kerstgerechten die niet altijd even slank zijn. Mijn tip: maak keuzes. Ik kies bewust niet voor al het lekkers, maar wel voor het allerlekkerst. Overeten gebeurt me eigenlijk alleen wanneer ik zonder na te denken aan tafel schuif.

Het helpt mij ontzettend om van tevoren al keuzes te maken. Wordt er soep gereserveerd, dan laat ik het brood staan, wordt er aardappelpuree gereserveerd, dan neem ik een klein schepje. Ik geniet echt van elke hap; kwaliteit boven kwantiteit.

Vooraf het diner kies ik graag voor lichte hapjes, zodat ik niet met een vol gevoel aan het
diner begin. Om goed van start te gaan deel ik hieronder 7 slanke, snelle en feestelijke
hapjes.

 

7 tips voor een slanke, snelle en feestelijke kerstborrel

1. Komkommerrolletjes
Schaaf met een kaasschaaf plakjes van de komkommer. Besmeer een dunne laag
humus en rasp daar wortel overheen. Rol het komkommerhapje op.
Ingrediënten: komkommer, humus, wortel.
Benodigdheden: kaasschaaf of mandoline.


2. Blini’s met hüttenkäse en aardbei
Besmeer een blini met hüttenkäse, bestrooi met peper en zout en garneer met een rood
fruit of groenten zoals een partje aardbei of stukje rode paprika. Maak af met wat
bieslook.
Ingrediënten: blini’s, hüttenkäse, peper/zout, rood fruit of groenten, bieslook.

3. Feestelijke groente chips
Verwarm de oven op 180 graden. Schaaf dunne plakjes wintergroenten naar keuze
(biet, wortel, pastinaak) en leg op een bakplaat. Heb je een stervormpje in huis? Druk
dan uit elk plakje een ster om het extra feestelijk te maken. Besprenkel licht met
olijfolie en bestrooi met zeezout. Bak 10 tot 15 min in de oven. Laat even afkoelen.
Houd de chips goed in de gaten. Beginnen de randjes te verbranden? Leg er dan een
stuk bakpapier overheen.
Ingrediënten: wintergroenten (biet, wortel, pastinaak), olijfolie, zeezout.
Benodigdheden: Kaasschaaf of mandoline, bakpapier. Optioneel: stervormpje.


4. Caprese spiesjes
Halveer een cherrytomaat. Prik een half tomaatje op een prikker, dan een
basilicumblaadje, vervolgens een klein bolletje of stukje mozzarella en sluit af met
het andere halve tomaatje. Leg op een schaal en besprenkel licht met balsamicoazijn.
Ingrediënten: cherrytomaat, basilicum, mozzarella, balsamicoazijn.
Benodigdheden: Kleine satéprikkers.


5. Meloen met parmaham
Schil de meloen en snij in plakken van ca 1 cm. Druk met een stervormpje sterretjes
uit de meloen, of doe dit met een mes als je geen vormpje hebt. Leg op elke ster een
plakje parmaham en steek er een prikker in.
Ingrediënten: (Cantaloupe) meloen, parmaham.
Benodigdheden: Kleine satéprikkers, optioneel: kerstvormpje


6. Rauwkost met dip
Snij komkommer, wortel, bleekselderij, paprika in frietvorm (ca 0,5 cm dik). Schep
een flinke eetlepel in een glaasje en steek de rauwkost in de humus.
Ingrediënten: rauwkost (komkommer, wortel, paprika, bleekselderij), humus.
Benodigdheden: doorzichtige lage glaasjes


7. Kerstboomhapje
Verwarm pitabrood volgens de verpakking. Besmeer met guacamole en versier met
kleine stukjes rode paprika. Snij de pita in 6 parten en steek aan de ronde zijde een
halve zoute pepsel.
Ingrediënten: pitabrood, guacamole, rode paprika, pepsels (zoute stokjes)

 


     

0 reacties op: 7 tips voor een slanke kerstborrel met hapjes
- SCHRIJF EEN REACTIE -







Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen