Door Redactie | 18-11-2019

5 tips voor gezond afvallen

Gezond afvallen staat voor veel vrouwen bovenaan hun wensenlijstje. We willen allemaal in die leuke spijkerbroek passen, relaxed op het strand lopen zónder onze buik in te houden en stralen in een jurkje als het kerst is.

Heb jij ook zo’n doel voor ogen? Dan heb je zeker wat aan de volgende 5 tips voor gezond afvallen. Je bent slechts 5 stappen verwijderd van je slanke zelf!

 

Tip 1. Stop met diëten, start met gezond afvallen

Niets meer snoepen, streng zijn en/of op dieet. De meeste mensen denken hier het eerst aan als ze willen afvallen. En dat terwijl diëten geen effectieve manier is om blijvend slank te worden: onderzoek laat zien dat ruim 80% van de mensen dat een dieet volgt binnen 5 jaar weer net zo zwaar is als voorheen, vaak zelfs zwaarder. En daar is een belangrijke reden voor.

Of het nu gaat om een crashdieet, een koolhydraat-arm dieet of een heel ander dieet: een dieet vraagt bijna altijd om een aanpassing in je eetpatroon die niet houdbaar is. Het lukt je wel om tijdelijk een menu te volgen, koolhydraten te mijden of te leven op repen en shakes – maar dit houd je natuurlijk geen leven lang vol (Stel je voor: nooit meer een wijntje of bitterballen op een feestje!). 

Wil jij echt afrekenen met die kilo’s teveel en op een gezonde manier afvallen? Vergeet dan alle tijdelijke oplossingen, beloftes over snel afvallen en slank worden. Waar de oplossing wél in zit, is het veranderen van de reden waardoor je uiteindelijk kilo's bent aangekomen: je dagelijkse eetpatroon. Je bereikt alleen wat je wilt door aanpassingen in je normale eetgedrag. Dat is alleen maar fijn, want je hoeft niet je hele eetpatroon om te gooien om succesvol af te vallen.

 

Tip 2. Bereken je ideale calorie-inname

Oké, aan de slag dus met ons dagelijkse eetgedrag. Maar hoe doe je dat?
Gezond afvallen betekent ook: eten naar wat je lichaam nodig heeft. Hoeveel energie je lichaam nodig heeft, wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal). Iedereen heeft calorieën (energie) nodig om te functioneren: je lichaam verbrandt de kcal voor het uitvoeren van alle lichaamsfuncties. Het teveel aan kcal dat je eet of drinkt, wordt in je lichaam omgezet in vet, je komt aan. Krijg je minder kcal binnen dan je verbrandt, dan val je af. Je lichaam spreekt dan juist je vetreserves aan om z'n functies uit te voeren.

Gezond afvallen betekent dat je je eetpatroon aanpast zodat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Je zoekt een gezonde balans die werkt voor jouw lichaam, waarbij je niet te weinig maar ook niet te veel eet. Om af te vallen kan je berekenen wat jouw ideale calorie-inname is en aan de hand daarvan je eetpatroon samenstellen. Dat geeft je een handige richtlijn voor iedere dag.

 

Tip 3. Maak je eigen keuzes

Als je hebt bepaald hoeveel calorieën jij nodig hebt op een dag, kan je beginnen met het maken van gezonde eetkeuzes. Je bepaalt zelf wat je wel en niet eet, zo lang het binnen je ideale calorie-inname past. Hiervoor zijn waarschijnlijk wel aanpassingen nodig in je eetpatroon. 

Je maakt je eigen afwegingen en je eigen keuzes. Dat heeft als grote voordeel dat je flexibel bent. Heb je een etentje of een feestje? Dan kun je daar prima rekening mee houden door licht te lunchen en te ontbijten. Je kiest nog steeds voor de dingen die jij echt lekker vindt, dat maakt afvallen een stuk leuker en makkelijker. Natuurlijk hoef je zelf niet álles te bedenken. Bekijk onze 14 tips voor het ontwikkelen van een gezond en slim basiseetpatroon.

 

Tip 4. Visualiseer je doel en motiveer jezelf!

Als je een goed basiseetpatroon hebt ontwikkeld voor jezelf, dan is het de kunst om hieraan te wennen én om het vol te houden. Dat zal niet altijd makkelijk zijn. 

Daarom is het heel belangrijk dat je jezelf blijft motiveren en inspireren. Neem je doel serieus en maak het prioriteit. Ook als het even tegen zit. Wat is het doel waar jij graag naartoe wilt? Visualiseer je doel en maak hiervan jouw motivatie. Stel jezelf voor: hoe voel je je als je jouw doel hebt bereikt? Hoe ziet dat er uit? Heel veel vrouwen gingen je voor. Laat je inspireren en lees hier de ervaringsverhalen van succevolle afvallers.

 

Tip 5: Zorg dat je er niet alleen voor staat!

Ook als je precies weet wat je wilt eten en hoe je het gezonde afvallen gaat aanpakken, kan afvallen soms nog flink lastig zijn. Slank kiezen en je eetpatroon blijvend veranderen gaan niet over één nacht ijs. Er komt wat bij kijken.

Het is niet makkelijk om af te blijven van een schaal met chocolaatjes of bitterballen als je gewend bent om altijd wat te nemen. Je hebt gewoontes te doorbreken en overtuigingen die je in de weg zitten. Bijvoorbeeld de gewoonte om te eten uit emotie, of de overtuiging dat een verjaardag zonder hapjes of taart ongezellig is. Om op zulke momenten regie te kunnen pakken op je eetgedrag, is zelfreflectie en zelfmanagement noodzakelijk. Het gaat bij gedragsverandering immers om wat er in je hoofd gebeurt. Daarbij helpt het om af en toe te reflecteren op je proces. Plan deze momenten bewust in. Ook coaching is in dit proces van leren en reflecteren heel waardevol. 

Wil jij graag nu beginnen met gezond afvallen en het veranderen van je eetgedrag? Zet dan die belangrijke eerste stap. Speciaal om je daarbij te helpen hebben wij een online workshop ontwikkeld. Meld je hier gratis aan en ontvang de eerste video.


     

0 reacties op: 5 tips voor gezond afvallen
- SCHRIJF EEN REACTIE -







Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen