Door Vera | 21-12-2018

11 tips voor een slanke Kerst

Kerst verbinden we onlosmakelijk met gezelligheid. Én met eten. Een lekkere uitgebreide brunch, kerstkoekjes & taartjes en een diner met minstens drie gangen. Zakt bij het hele idee van kerst de slanke moed je al in je schoenen? Nergens voor nodig! Een slanke kerst hoeft namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je hoeft je kerstdiner niet helemaal om te gooien en jezelf al helemaal niet te ontzien. Deze elf dames laten weten dat een kleine aanpassing een groot verschil kan maken. Welke tip past bij jou? 

 

  • “’Ik neem ’s avonds alles waar ik zin in heb. Maar ik kies voor een slank ontbijt, ee slanke lunch en een stevige wandeling. Geen uitgebreide kerstbrunchvoor mij dus. Dat kost mij geen moeite, ik weet immers wat me ’s avonds nog voor lekkers staat te wachten.” (Anne, 22)
  • “Een slank kerstdiner is een kwestie van slim kiezen! Er zijn zoveel slanke gerechten waar je mij wakker voor mag maken. Lekker plannen dus, dat levert ook nog eens veel voorpret op!” (Kirsa, 24)
  • “Als gastvrouw vind ik het belangrijk dat iedereen zich goed voelt bij wat hij/zij eet. Dus serveer ik sausjes en dressings apart en serveer ik vlees in kleine stukjes. Zo kunnen mijn eters zelf kiezen hoeveel ze waarvan nemen” (Frederique, 41)
  • “Ik geniet op eerste kerstdag van een paar heerlijke wijntjes en neem geen toetje. Op tweede kerstdag doe ik het andersom!” (Anja, 33)
  • “Ik werk in het onderwijs en heb dus twee weken kerstvakantie, en dus meer tijd om te bewegen. Tijdens de kerstdagen vind ik het lekker om niet te hoeven kiezen. En dus loop ik om de dag hard en maak ik als ik niet loop een stevige wandeling. Daarmee heb ik vorig jaar 3200 kcal extra verbrand dan normaal!”(Paulien, 31)
  • “Ik neem van alles een beetje. Zo kan ik toch alles proeven zonder dat ik overeet” (Sterre, 18)
  • “Vroeger beschouwde ik kerst als excuus om heel veel te eten. Het was toch kerst? Dan hoort veel eten er nu eenmaal bij. Maar ik werd me ervan bewust dat ik de dagen erna soms hartstikke baalde. Dan was ik wel 2-3 kilo aangekomen omdat ik me helemaal had laten gaan. Daar had ik eigenlijk alleen mezelf mee. Nu heb ik als vuistregel: meer eten is niet lekkerder of beter. Ik neem alleen 8’en, 9’ens en 10’en en schep eerst een halve portie op. Vaak heb ik daar meer dan genoeg aan.” (Ellen, 54)
  • “Lekker staat niet gelijk aan heel calorierijk. Ook slanke gerechten als een lekker soepje, een spinazietaartje, witvis of gegrilde groenten kunnen heerlijk zijn tijdens een kerstdiner” (Amber, 28)
  • “Ik vind een dessert van rood fruit met een beetje yoghurt net zo lekker als een crême brulee. Dus waarom dan niet kiezen voor de slankere optie?”(Nicole, 22)
  • “Ik eet niet om te eten. Zit er nog heel veel in de pan? Of is mijn bord nog niet leeg? Jammer. Als ik vol zit, zit ik vol. Overeten doe ik niet meer” (Ineke, 64)
  • “Na iedere gang nemen we de tijd om het eten even te laten zakken. Zo voel ik goed aan hoeveel trek ik nog heb en voorkom ik dat ik overeet” (Dagmar, 24)

 

En hoe zit het bij jou?

Hoe bereid jij je voor op de kerstdagen en het kerstdiner? Heb je nog een slanke tip voor ons die we echt niet mogen missen? Laat jouw kersttip achter in een reactie!

Of kan je juist nog wel meer inspiratie gebruiken? Vind jij het juist moeilijk om niet alleen met kerst op te letten, maar ook daarna. Is het volhouden juist jouw struikelblok? Ook daar hebben we tips voor. 


     

2 reacties op: 11 tips voor een slanke Kerst
- SCHRIJF OOK EEN REACTIE -










Nicole
Met kerst doeciknalles met mate ik onbijd met fruit of een gezinde smootie smiddags neem ik een salade of wat vis en met het diner maak ik kleine hapjes geen taart bij de koffie maar een klein stukje chocolde of zo en dan klaar dessert kan zijn heel veel vers fruit met wat Griekse yogurt ook heel lekker hoor of een bolletje sorbetijs maar waarbij al zeo alles met mate en wijn drink ik niet een groot glas spa rood met heel veel limoen en fruit heerlijk hoor en lekker een wandeling maken die dagen extra laat de kerst maar komen sausjes doecik niet aan puur eten is lekkerdere vind ik fijne kerst !!

Daisy
Zo wie zo die dagen eerst beginnen met het ontbijt. Altijd goed doen, het liefst met eiwitten zoals yoghurt, kwark, havermouth ...... Wat mij goed helpt is letten op de koolhydraten. Dus geen stokbrood,, crackers e.d. Aardappeltjes, in wat voor een vorm dan ook........, laten staan. Dat geldt ook voor pastas, rijst o.i.d. Hoe gezond fruit ook is, dat toch met mate nemen. Max 2stuks op deze dagen. Ga lekker voor veel groenten en rauwkost. Uiteraard de sausjes voorbij lopen. Gewoon een beetje olijfolie en azijn op je rauwkost. Vlees en kazen kunnen altijd maar uiteraard ook met mate. Eén à 2glazen wijn moet kunnen maar drink er veel water tussendoor. En, indien mogelijk, lekker naar buiten een eind lopen. Ikzelf loop wel daar ik een jonge hond heb en zij minstens 3 tot 4x eruit wil. Ik wens een ieder succes en geniet van elkaar. Dat is het belangrijkste, toch.... Fijne kerstdagen????

Skinnyminds - Het geheim van slanke mensen