Gezond afvallen

Afvallen; het staat voor veel vrouwen bovenaan hun wensenlijstje. Weer in die leuke spijkerbroek, relaxed op het strand lopen zónder je lichaam meteen te verstoppen en stralen in een jurkje tijdens de kerst.

Heb jij stiekem, of misschien wel heel bewust, ook zo’n doel voor ogen? Of je nu een paar kilo kwijt wil of misschien een heleboel: met deze acties ga jij gezond afvallen Je bent slechts 5 stappen verwijderd van je slanke zelf!

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Tip 1. Stop met diëten

Niets meer snoepen, streng zijn en/of op dieet. De meeste mensen denken hier het eerst aan als ze willen afvallen. En dat terwijl diëten het minst effectief blijkt om blijvend slank te worden.

Onderzoek laat zien dat ruim 80% van de mensen dat een dieet volgt binnen 5 jaar weer net zo zwaar is als voorheen, en vaak zelfs zwaarder. Diëten werkt dus maar even en uiteindelijk vaak averechts. En daar is een belangrijke reden voor. 

Of het nu gaat om een crash-dieet, een koolhydraat-arm dieet of iets heel anders: een dieet vraagt bijna altijd om een aanpassing in je eetpatroon die niet houdbaar is. Je kunt wel tijdelijk een vast menu volgen, koolhydraten mijden of leven op repen en shakes- maar dit houd je natuurlijk geen leven lang vol (Stel je voor. Nooit meer een wijntje of bitterballen op een feestje!).

Door tijdelijk een dieet te volgen kun je heel goed en gezond afvallen. Maar pak je na het dieet je normale’ eetpatroon weer op, dan komen de verloren kilo’s er net zo makkelijk weer bij. Zonde van al dat afzien, de pijn en moeite.

Uit onderzoek en uit de praktijk weten we dat de echte oplossing om af te vallen dus niet zit in het tijdelijk omgooien van je eetschema. Dat lijkt misschien in eerste instantie het meest makkelijk en snel, maar is uiteindelijk het minst effectief.

Waar de oplossing wél in zit is het veranderen van de reden waardoor de kilo’s er uiteindelijk zijn aangekomen: je dagelijkse eetpatroon. Wil jij echt afrekenen met die kilo’s teveel? Dan bereik je het snelst resultaat door te stoppen met diëten en te starten met het aanpassen van je gewone, dagelijkse eetgedrag.

Gewoon lekker blijven eten én gezond afvallen met Skinnyminds

Tip 2. Bereken je ideale calorie-inname

Oké, aan de slag dus met ons dagelijkse eetgedrag. Maar hoe werkt dat als je doelgericht en gezond wil afvallen? Of je afvalt of niet valt of staat met het aantal calorieën dat je eet en drinkt .

Iedereen heeft calorieën (energie) nodig om te functioneren: je lichaam verbrandt de kcal voor het uitvoeren van alle lichaamsfuncties. Als je evenveel kcal verbrandt om zo'n functies uit te voeren, dan blijf je op gewicht. En als je meer kcal (energie) inneemt dan je verbrandt, dan kom je aan. Het teveel aan kcal dat je eet of drinkt, wordt in je lichaam omgezet in vet en zo word je dikker. Krijg je minder kcal binnen dan je verbrandt, dan val je af. Je lichaam spreekt dan juist je vetreserves aan om z'n functies uit te voeren. Gevolg: je wordt slanker. En dat is wat we willen!
Om dat te bereiken moet jij er dus voor zorgen dat je structureel minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Om af te vallen moet je dus weten wat jouw ideale calorie-inname is, en die bereken je hier.

Tip 3. Maak je eigen keuzes

Nu je hebt bepaald hoeveel calorieën jij tot je wil nemen op een dag, kun je starten met het maken van je eigen eetkeuzes. Jij hebt de regie over je eetgedrag. Je bepaalt zelf wat je wel en niet eet, maar houdt je aan je ideale calorie-inname. En hiervoor moet je heel waarschijnlijk aanpassingen doen in je eetpatroon.

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor kipfilet op brood in plaats van salami, of ’s ochtends ontbijten met yoghurt in plaats van brood om ’s avonds wél dat chocolaatje te kunnen nemen.

Je maakt je eigen afwegingen en je eigen keuzes. Dat heeft als grote voordeel dat je flexibel bent. Heb je een etentje of een feestje? Dan kun je daar prima rekening mee houden door licht te lunchen en te ontbijten. Daarnaast kies je alleen voor dingen die jij echt lekker vindt, en dat maakt afvallen een stuk leuker en makkelijker.

Natuurlijk hoef je zelf niet álles te bedenken. Hier vind je 14 tips die heel handig zijn voor een gezond en slank basis eetpatroon. Ook op het gebied van sport en beweging heb je een keuze te maken. Misschien vind je een paar keer per week sporten heerlijk, of past het juist helemaal niet bij je.

Tip 4. Visualiseer je doel en motiveer jezelf!

Als je een goed basis eetpatroon hebt ontwikkeld voor jezelf, dan is het de kunst om hieraan te wennen én om het vol te houden. Ook al heeft je eigen formule een veel grotere kans van slagen dan een dieet; het zal niet altijd makkelijk zijn.

Daarom is het heel belangrijk dat je jezelf blijft motiveren en inspireren. Gun het jezelf om je doel serieus te nemen en zorg dat je doel prioriteit blijft. Ook als het even tegen zit. Wat is het doel waar jij graag naartoe wilt? Wil je deze zomer bijvoorbeeld in bikini? Of misschien droom je ervan om zonder baalgevoel in de pashokje te kunnen shoppen? Blijf je doel visualiseren en maak hiervan jouw motivatie.

Hoe voel je je als je jouw doel hebt bereikt? Hoe ziet dat er uit? Heel veel vrouwen gingen je voor, en zij hebben hun doel inmiddels bereikt. Zo viel Wendy 22 kilo af om te stralen in haar bruidsjurk, ging Helma van 33 kilo te zwaar en inspanningsastma naar een marathon en droeg Astrid afgelopen zomer na 25 jaar weer een bikini.

Laat je inspireren en bekijk hier nog meer inspirerende voor- en na foto’s en afvalverhalen. Dan heb je zo weer een flinke boost te pakken om vol te houden! 

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Tip 5: Zorg ervoor dat je er niet alleen voor staat!

Ook als je precies weet wat je moet doen, kan afvallen soms nog flink lastig zijn. Slank kiezen en je eetpatroon blijvend veranderen is heel goed mogelijk, maar niet in één dag gedaan. Er komt best veel bij kijken.

Bewuste keuzes maken, gewoontes veranderen en stoppen met overeten kost tijd en energie. Want als het omzetten van de knop zo makkelijk was, zouden we het niet moeilijk vinden om die chocolaatjes of bitterballen te laten staan. Je eetgedrag veranderen is lastig, omdat er bepaalde gewoonten of redenen schuilgaan achter je eetdrang. Zo kun je bijvoorbeeld eten uit emotie of jezelf hebben aangeleerd dat een verjaardag zonder (veel) hapjes of taart ongezellig is.

Om regie te kunnen pakken op je eetgedrag, ook tijdens moeilijke momenten, is zelfreflectie en zelfmanagement vereist. Het gaat bij gedragsverandering immers om wat er in je hoofd gebeurt. En dus geloven wij dat je om slank te worden én te blijven psychologische inzichten en/of coaching nodig hebt.

Wil jij graag je eetgedrag veranderen en blijvend slank worden? Dan is het coachplan van Skinnyminds iets voor jou. In 10 stappen doorloop jij de weg naar een slanke mindset, met behulp van je eigen coach en online coachgroep. Kies jij er vandaag voor om jouw slanke doel écht werkelijkheid te gaan maken?

Voel je lekker in je vel!

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Inhoudsopgave