De bekendste diëten

Afvallen, slanker worden, fitter zijn: nu de helft van Nederland overgewicht heeft, zijn dit veelbesproken doelen. Iedereen denkt een oplossing te vinden in het aanpassen van een eetpatroon: nooit meer koolhydraten eten, rauw eten, alleen nog maar smoothies drinken, of zelfs afslankpillen gebruiken. Ik kan me goed voorstellen dat jij door de bomen het bos niet meer ziet en dat je zelfs flauw wordt van al die tegenstrijdige eet-adviezen. Daarom in deze blog de voor- en nadelen van de bekendste diëten oftewel afvalmethodes. Daarna onthullen we graag hét geheim van succesvol afvallen, zónder focus op eten!

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Sonja Bakker

Over het dieet

Het dieet van de Nederlandse Sonja Bakker is een caloriebeperkend dieet, vooral gericht op gezond eten. Ze heeft meerdere boeken geschreven over haar afvalmethode. In deze boeken vind je voor elke dag een menu met drie hoofdmaaltijden en een paar caloriearme tussendoortjes. Zo introduceerde ze de eierkoek als tussendoortje met weinig calorieën. De menu’s bevatten verder veel caloriearme producten, waaronder crackers, beschuit en rauwkost, en veel merkproducten. Dit eetpatroon moet een aantal weken gevolgd worden.

Wat je krijgt/kunt verwachten

Je krijgt in de menu’s precies voorgeschreven wat je moet eten en in welke hoeveelheden. Het idee is dat je wekenlang anders en minder gaat eten, waardoor je afvalt. Dat klinkt aantrekkelijk, je hoeft immers zelf niet na te denken over wat je mag eten, en je valt af. En dat klopt. Maar aan het einde van het programma sta je er alleen voor. Je ontdekt niet hoe je je eigen eetpatroon aanpast en keuzes maakt in je normale gang van zaken. Het risico van voorgeschreven eten is bovendien dat je niet leert te luisteren naar je eigen lichaam, behoeftes en voorkeuren. Misschien houd jij wel helemaal niet van een cracker met jam ’s ochtends. Of heb je helemaal geen trek in je voorgeschreven tussendoortje. Je volgt eigenlijk alleen de regels van een ander, in plaats van dat je je eigen regels bepaalt. De kans dat je rebels wordt van de eierkoeken en crackers en zwicht voor verleidingen is groot. De shit aan Sonja dag bestaat niet voor niets.

Het voedingscentrum over Sonja Bakker

Het voedingscentrum bevestigt dat het volgen van de methode van Sonja Bakker leidt tot gewichtsverlies, maar benadrukt dat de methode onvoldoende handvatten biedt om op de lange termijn een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Hierdoor wordt het voor de afvaller moeilijk om daadwerkelijk slank te blijven. Sonja Bakker is tevens geen diëtiste, maar geeft veel advies over gezonde voeding. Volgens het Voedingscentrum zijn deze adviezen niet altijd onderbouwd en soms zelfs in strijd met wetenschappelijk onderzoek. Ook stelt het Voedingscentrum dat de tips in haar recente boeken niet genoeg zijn voor blijvende gedragsverandering en dat het risico blijft dat men terugvalt op het oude gewicht.

Genieten van lekker eten én afvallen gaat heel goed samen

Weight Watchers

Over het dieet

Weight Watchers komt uit de Verenigde Staten en is gericht op een caloriebeperking. Het is een afvalprogramma waarbij punten, zogenaamde 'smartpoints', worden gegeven aan alles wat je eet en drinkt. Er wordt uitgerekend hoeveel smartPoints je dagelijks mag gebruiken aan de hand van je leeftijd, geslacht en gewicht. Over het algemeen geldt dat gezonde producten minder punten krijgen dan ongezonde producten. Zo verhogen suiker en verzadigde vetten in een product het aantal punten, terwijl eiwitten de waarde verlagen. Heel veel mensen die Weight Watchers doen, volgen de Skinnyminds methode voor het stuk gedragsverandering.

Wat je krijgt/kunt verwachten

Het puntensysteem biedt houvast voor wat en hoeveel je op een dag kunt eten als je wilt afvallen. Het systeem kan wel een tikkeltje ingewikkeld zijn omdat je een app nodig hebt om het aantal punten van een product te zien. Dit kan het genieten van eten in de weg staan, omdat je veel bezig bent met wat je eet en hoeveel je ervan mag eten.

Hoewel je alles mag eten, wordt gezond eten bij Weight Watchers gestimuleerd. Gezonde producten krijgen een lagere puntenwaarde, waardoor je er dus meer van mag eten. Weight Watchers hanteert ook een ZeroPoint systeem. Dit houdt in dat je van bepaalde producten onbeperkt mag eten, zoals magere eiwitten, zalm, kip, groenten en fruit. Aangezien gezonde producten nog steeds veel calorieën kunnen bevatten, kan dit het afvallen bemoeilijken.

Het Voedingscentrum over Weight Watchers

Volgens het Voedingscentrum kan het puntensysteem van Weight Watchers je inzicht geven in het maken van gezondere keuzes, maar het is onduidelijk hoe het puntensysteem precies is opgebouwd en welke criteria het zwaarst wegen bij het toekennen van de punten. Dit geeft dus niet altijd duidelijk inzicht in het afvallen. Ook stelt het Voedingscentrum dat na 2 jaar in de meeste gevallen men weer in gewicht is aangekomen. Weight Watchers legt geen restricties op het eten van bepaalde ZeroPoint voedingsmiddelen, zoals ei of vis. Het Voedingscentrum vindt daarentegen niet dat je deze producten onbeperkt kunt eten; er gelden maximaal aanbevolen hoeveelheden.

De focus van het Weight Watchers-programma ligt op de smartPoints. Het Voedingscentrum geeft aan dat als je alleen kiest voor producten die hoge smartPoints waarden hebben, je relatief weinig eet en wat de kans op honger vergroot. Goede begeleiding is daarom nodig.

Paleodieet

Over het dieet

Het Paleodieet wordt ook wel het 'oerdieet' of caveman-dieet genoemd. Het is gebaseerd op de overtuiging dat onze voorouders vooral vlees, vis, groente, fruit en noten aten en dat moderne producten niet gezond zijn voor de mens. Over het algemeen geldt dat je natuurlijke, onbewerkte producten moet eten en melkdranken moet vermijden. Ook brood en andere bewerkte graanproducten zijn geen onderdeel van het Paleodieet. Het Paleodieet is eigenlijk geen afvaldieet, maar meer een manier van eten. In de praktijk gebruiken mensen het ook om af te vallen vanwege het idee dat we van natuurlijke voeding minder snel te zwaar worden.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

Het dieet klinkt in eerste instantie logisch: hoe natuurlijker, hoe beter. Het geeft duidelijke richtlijnen voor wat je zou moeten eten en hoe je gezond blijft. Het idee is dat onze voorouders gedurende miljoenen jaren vlees van wilde dieren, bessen, noten en planten aten. Hun genen raakten daar in de loop van de evolutie perfect aan aangepast. Daarom zou het gezonder zijn om dit eetpatroon aan te houden.

Een probleem met het Paleodieet is dat het wetenschappelijk klinkt, maar in feite gebaseerd is op iets wat niet klopt. Namelijk het idee dat evolutie de gezondheid van een soort bevordert. De evolutie selecteert namelijk niet op levensduur maar op voortplantingssucces. Bovendien is de mens wel degelijk aangepast om bepaalde moderne producten te kunnen eten: de vertering van lactose of melksuiker is een goed voorbeeld van evolutie. Ook blijkt uit tig onderzoeken dat het eten van producten die het Paleodieet afraadt heel gezond zijn, zoals volkoren producten en peulvruchten. Terwijl andere producten die door het Paleodieet worden aangeraden in bepaalde hoeveelheden juist schadelijk zijn, zoals vlees en wijn. Bovendien weten we nog maar weinig zeker over wat de paleolithische mens werkelijk at.

Het Voedingscentrum over het Paleodieet

Volgens het Voedingscentrum is er in de wetenschap onvoldoende bekend hoe onze voorouders werkelijk aten. De aanbevolen voedingsmiddelen in het Paleodieet kunnen daardoor niet genoeg worden onderbouwd. Het Voedingscentrum plaatst grote kanttekeningen bij de gezondheid van het dieet. Het Paleodieet beveelt bijvoorbeeld het eten van veel rood vlees aan, terwijl dit in grotere hoeveelheden de kans op darmkanker verhoogt. Ook heb je met het Paleodieet het risico op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, zoals vezels en calcium.

Herbalife

Over het dieet

Herbalife is een eiwitrijk dieet waarbij 2 maaltijden worden vervangen door een shake of een reep. Deze shake of reep zit vol met eiwitten en/of plantaardige koolhydraten, zodat je langer een verzadigd gevoel hebt. Als normale avondmaaltijd eet je bijvoorbeeld een maaltijd bestaande uit vis, kip of tahoe en veel groenten.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

Om af te vallen vervang je met Herbalife dus 2 maaltijden per dag door een shake of een reep. Herbalife is een typisch tijdelijk dieet. Niemand houdt een leven met repen en shakes vol. Het risico van maaltijdvervangers is dat je na het dieet terugvalt in je oude eetpatroon, met als gevolg dat je niet afvalt of zelfs aankomt. Je hebt immers niet geleerd wat de valkuilen in je normale eetpatroon zijn. Wil je blijvend afvallen? Kies dan voor een methode die je op de lange termijn kunt volhouden.

Het Voedingscentrum over maaltijdvervangers zoals Herbalife

De meeste producten van Herbalife zijn bedoeld ter vervanging van één of meer van de dagelijkse maaltijden. Aan dit soort producten worden wettelijke eisen gesteld, dus in principe zijn maaltijdvervangers veilig te gebruiken, aldus het Voedingscentrum. Van diverse producten is niet volledig bekend welke stoffen erin zitten, aangezien bepaalde plantenextracten niet gespecificeerd worden. Herbalife spreekt over bepaalde positieve effecten van kruidenextracten en bioactieve stoffen. Hier is volgens het Voedingscentrum nog te weinig onderzoek naar gedaan. Hoewel er aanwijzingen zijn dat het vervangen van één hoofdmaaltijd kan helpen bij gewichtsverlies, is de mate van gewichtsverlies afhankelijk van wat er hiernaast gegeten en gedronken wordt. Een maaltijdvervanger is dus zeker geen magische oplossing. Volgens het Voedingscentrum kunnen dezelfde resultaten bereikt worden met een normaal eetpatroon, en dat is een stuk goedkoper. Op de lange termijn is een normaal, gezond eetpatroon nodig om blijvend af te vallen.

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Cambridge weight plan

Over het dieet

Het Cambridge weight plan bestaat uit meerdere fases. Je begint met afvallen door maaltijdvervangers te eten. Dit kunnen shakes, soepen, repen, pappen, warme maaltijden en smoothies zijn. Eén portie bevat ongeveer 150 kcal en daar mag je er per dag drie van hebben. Als je je ideale gewicht hebt bereikt, ga je stapje voor stapje weer over naar gewone voeding.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

Omdat het Cambridge weight plan laag in calorieën is, val je er snel mee af. Maar dat is ook de reden dat deze dieetmethode een aantal keer negatief in het nieuws is geweest. De lage inname van calorieën zou tot verschillende problemen hebben geleid, zoals bepaalde ziektes, verstopte darmen en hartritmestoornissen. Het Cambridge dieet is een crashdieet, waarvan bekend is dat het een jojo-effect in de hand werkt, waardoor je soms zwaarder wordt dan voor het dieet. Je valt na het dieet terug in je oude eetpatroon, en na een periode van afzien en streng zijn is de kans op overeten nog veel groter. Wil je blijvend afvallen? Kies dan voor een methode die je op de lange termijn kunt volhouden.

Het Voedingscentrum over diëten zoals het Cambridge weight plan

Het Voedingscentrum raadt mensen af om af te vallen met minder dan 1200 kcal per dag. Als je minder eet, zoals met een crashdieet, krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Door gebrek aan voedsel val je meestal snel af, maar in het begin gaat het vooral om vochtverlies. Al vrij snel zal het lichaam ook waardevol spierweefsel gaan afbreken, aldus het Voedingscentrum. Het Cambridge dieet werkt met maaltijdvervangers, terwijl je juist moet leren met 'gewone' voedingsmiddelen om te gaan. Dat maakt het Cambridge weight plan geen dieet voor de lange termijn.

Voel je lekker in je vel!

Powerslim

Over het dieet

Powerslim is een programma ontwikkeld door diëtisten. Je valt af onder begeleiding van jouw persoonlijke voedingscoach met koolhydraatarme voeding. Ook na afronden van het programma blijft de coach je nog een jaar coachen, zodat je je nieuwe eetpatroon vast blijft houden. Het PowerSlim programma is opgebouwd uit 3 fasen en bevat 5-7 eetmomenten per dag. Gedurende het programma consumeer je de producten van Powerslim die je moet aanschaffen.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

Je krijgt in het begin met Powerslim duidelijk voorgeschreven wat je moet eten door middel van maaltijdvervangers. In de tweede fase worden er geleidelijk meer voedingsmiddelen aan je menu toegevoegd. Als het je lukt om je aan deze eetregels te houden, verlies je gewicht. Maar een strikt programma waarbij jou wordt verteld wat je moet eten, wekt ook weerstand op. Je moet veel discipline opbrengen en je kunt een tijd lang niet normaal mee eten met vrienden en/of je gezin. Dat is afzien. Terwijl je hetzelfde resultaat kunt bereiken met een eetpatroon die bij jou past en waar je zelf voor kiest! Een groot nadeel is dat je met het programma de producten van Powerslim moet gebruiken. Gemiddeld besteed je daardoor zo’n 15 euro per dag aan Powerslim producten.

Het Voedingscentrum over koolhydraatarme diëten zoals Powerslim

Elk type dieet waarin je minder energie binnenkrijgt dan je gebruikt, zal zorgen voor gewichtsverlies. Het Voedingscentrum geeft aan dat dit ook geldt voor een koolhydraatarm dieet waarbij je minder calorieën inneemt dan voorheen. Krijg je evenveel calorieën binnen, dan zorgt een dieet met weinig koolhydraten niet voor meer gewichtsverlies dan een dieet met veel koolhydraten. Het Voedingscentrum benadrukt ook dat veel mensen een dieet niet volhouden als het te streng, te eenzijdig of te onpraktisch is. Je hebt dus geen koolhydraatarm dieet nodig om af te vallen.



Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Dr. Frank dieet

Over het dieet

Het Dr. Frank dieet is ontwikkeld door Dr. Frank van Berkum, waarvan enkel boeken zijn verschenen. Als je dit dieet volgt, eet je vooral eiwitten zoals in zuivel, vlees en vis. Hierdoor ben je langer verzadigd, waardoor je minder eet en daardoor afvalt. Het Dr. Frank dieet is tevens een koolhydraatarm dieet.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

Het dieet zorgt voor een verzadigd gevoel en is wetenschappelijk onderbouwd. Je kunt met een eiwitrijkdieet afvallen, maar afgevallen blijven is een stuk lastiger. Wanneer je je streefgewicht hebt bereikt mag je volgens de website van Dr. Frank weer langzaam koolhydraten toevoegen aan je eetpatroon. Het probleem is dat je nooit hebt geleerd om een normaal eetpatroon met koolhydraten te ontwikkelen. Daardoor is de kans op een terugval groot, waardoor je moet blijven diëten. Met het Dr. Frank dieet heb je alleen boeken om op terug te vallen en verder geen ondersteuning.

Het Voedingscentrum over het Dr. Frank dieet

Het Dr. Frank-dieet is net als andere eiwitrijke diëten een manier om op korte termijn gewicht te verliezen. Op lange termijn raadt het Voedingscentrum dit dieet af vanwege de lage hoeveelheid vezels in de menu’s. De methode biedt, net als de methode van Sonja Bakker, onvoldoende handvatten om op de lange termijn een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Veel mensen houden een eetpatroon niet vol als het te streng, te eenzijdig of te onpraktisch is. Je hebt bovendien geen koolhydraatarm of eiwitrijk dieet nodig om af te vallen.

Modifast

Over het dieet

Modifast Intensive zijn complete maaltijden in zakjes met een minimum aan calorieën. Twee weken, maximaal drie weken mag je niets anders eten. In de eerste 2 weken bevatten je maaltijden niet meer dan 500 calorieën. Daarna volgt er een opbouwfase van twee weken, waarbij je langzamerhand weer overschakelt op normale voeding. Het Modifast dieet is naast een maaltijd vervangend dieet ook een eiwitrijkdieet.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

Om af te vallen vervang je met Modifast dus je maaltijden met maaltijdvervangers. Je kunt hierbij kiezen tussen shakes, pudding of muesli. Modifast valt in de categorie crashdieet met minder dan 1000 kcal per dag, waarvan bekend is dat het een jojo-effect in de hand werkt, waardoor je soms zwaarder wordt dan voor het dieet. Je valt na het dieet terug in je oude eetpatroon, en na een periode van afzien en streng zijn is de kans op overeten nog veel groter. Laat je dus niet verleiden door kreten als “5 kilo afvallen binnen een week”. Een crashdieet klinkt aantrekkelijk omdat je snel veel afvalt, maar uiteindelijk krijg je te weinig voedingsstoffen binnen, raak je vermoeid en geïrriteerd. Een crash dieet heeft dan ook geen positieve werking op de lange termijn.

Het Voedingscentrum over Modifast

Het Voedingscentrum raadt mensen af om af te vallen met minder dan 1200 kcal per dag. Als je minder eet, of veel minder zoals met Modifast, krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Door gebrek aan voedsel val je meestal snel af, maar in het begin gaat het vooral om vochtverlies. Ook bestaat met een crashdieet het risico dat spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken. Het Voedingscentrum benadrukt dat een crashdieet op lange termijn vaak zorgt voor teleurstelling en frustratie. Je leert niet om op een normale manier om te gaan met het eten en drinken dat je nu eenmaal tegenkomt in je dagelijkse leven. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde weegt en eet als daarvoor.

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Pioppi-dieet

Over het dieet

Het Pioppi-dieet is een leefstijlplan dat is opgezet door cardioloog dr. Aseem Malhotra en Donal O’Neill. Het draagt de naam van een Italiaans dorp waar de inwoners bijna allemaal een hoge leeftijd bereiken. Het Pioppi-dieet is een low-carb of ‘laag koolhydraat hoog vet dieet’. Het heeft wat weg van een Mediterraan eetpatroon, maar is door het vermijden van alle graanproducten en het toevoegen van producten als kokosolie geen typisch Mediterraan dieet. Het dieet adviseert 3 maaltijden per dag zonder tussendoortjes te eten en wekelijks 24 uur te vasten. Naast dieetregels richt het leefstijlplan zich in beperkte mate ook op leefregels voor genoeg beweging, slaap en sociale contacten.

Wat je krijgt/ kunt verwachten

We kijken al veel langer naar de eetpatronen van mensen die gezond oud worden, bijvoorbeeld het eetpatroon van mensen in zogenaamde ‘Blue Zones’. Het is dus geen gekke gedachte dat eten en leven als de mensen in Pioppi kan bijdragen aan een hoge leeftijd en goede gezondheid. Het is echter onverstandig om daar nu al gezondheidsclaims aan te verbinden: het dieet is nog onvoldoende onderzocht. Dit in tegenstelling tot het Mediterraan dieet, waarvan de gezondheidseffecten wel onderzocht zijn. Het probleem met de voedingspatronen overnemen van mensen uit bepaalde gebieden, is dat je nooit de hele levensstijl kunt overnemen. Je weet niet zeker wat ervoor zorgt dat de mensen uit Pioppi oud worden: is het ondanks de vetten, of dankzij de vetten? Het is mogelijk dat de mensen in dit dorpje genetisch beschermd zijn tegen bepaalde aandoeningen, waardoor deze manier van leven bij hen past, maar niet bij iedereen. Dat moet dus worden onderzocht! Kortom, als het op je gezondheid aankomt, is het Pioppi-dieet op dit moment niet de beste keuze. Een eetpatroon zonder bewerkte voedingsmiddelen kan je wel helpen om gewicht te verliezen, maar hoeft niet laag in koolhydraten te zijn. Wekelijks 24 uur vasten is ook niet voor iedereen weggelegd; het is zwaar afzien met als gevolg dat je de dag erna alles wilt eten wat voor je staat.

Het Voedingscentrum over het Pioppi-dieet

Volgens het Voedingscentrum komt het Pioppi-dieet niet overeen met wat de mensen in het Zuid-Italiaanse dorpje Pioppi werkelijk eten. Dat maakt de gezondheidsclaims twijfelachtig. Ze benoemen ook dat je door het vermijden van graanproducten een grotere kans hebt op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, zoals B-vitamines en voedingsvezels. Bovendien bevat het Pioppi-dieet producten die kunnen leiden tot een hoger risico op hart- en vaatzieken, zoals kokosolie en 10 eieren per week. Het Voedingscentrum benadrukt dat er geen wetenschappelijke studies zijn gedaan naar de gezondheidseffecten van het Pioppi-dieet en de gevolgen hiervan op de lange termijn. Wat betreft afvallen zegt het Voedingscentrum over het Pioppi-deet, dat elk type dieet waarin je minder energie binnenkrijgt dan je gebruikt, zal zorgen voor gewichtsverlies. Dit geldt dus ook voor een koolhydraatarm dieet, zoals het Pioppi-dieet, als je ten minste minder calorieën inneemt dan voorheen. Het dieet is draagt dus niet bij aan meer gewichtsverlies dan andere eetpatronen. Het Pioppi-dieet adviseert verder om wekelijks 24 uur te vasten. Van periodiek vasten, ofwel intermittent fasting (afwisselend vasten), is bekend dat het effectief kan zijn voor gewichtsverlies op de korte termijn. Het is echter niet bekend of het gewichtsverlies op de lange termijn doorwerkt, stelt het Voedingscentrum.

>

Hoe kan ik afvallen zonder dieet?

De kans is groot dat meerdere van bovenstaande diëten jou bekend voorkomen. Misschien heb je zelfs al enkele gevolgd. Wanneer je niet alleen op de korte-, maar ook op de lange termijn blijvend wilt afvallen is het belangrijk iets te vinden dat je ook echt vol kunt houden.

Lifestyle programma’s zijn hier een goed voorbeeld van. Steeds meer positieve ervaringen leiden tot groei van dergelijke programma’s.

Skinnyminds: een effectief lifestyleprogramma

Skinnyminds gelooft niet in diëten en hypes. Diëten, een focus op eten is vaak afzien. Al het lekkers wordt dan opeens verbannen uit je leven. Hoelang hou je dat vol?
De kern van je overgewicht, pak je er meestal niet mee aan. Het punt is: iedereen weet best welke producten gezond zijn en welke minder gezond. Iets meer aandacht voor wat je eet helpt zeker.inzicht in je energieverbruik is zelfs een must. Maar de kern om vooraltijd slank te blijven zit em in je gewoontes aanpassen.
Waarom loop je toch steeds naar de kast als je eigenlijk af wilt vallen? Waarom vergeet je je doel steeds weer. Etc.

Om jouw eetgedrag in kaart te brengen is het belangrijk om inzicht te krijgen in wie jou tegenwerken bij het afvallen. Wil je weten wie jouw saboteurs zijn.

Het programma leert je zelf regie te nemen en je eetgedrag te veranderen, maar niet zonder te blijven genieten. Dat betekent dat je niet meer eet omdat je verdrietig of boos bent, omdat je het zo gezellig vindt, omdat je je verveelt of omdat het gemakzucht is, maar dat je eet om er daadwerkelijk van te genieten.

Het 10-stappen coachplan bestaat uit een intensieve training gedragsverandering en je wordt 6 maanden begeleid door opgeleide coaches. Laagdrempelig én persoonlijk.

Lees hier de ervaringen van succesvolle afvallers.

Ben jij een levensgenieter mét zelfinzicht die nu voorgoed van die extra kilo's af wil komen, zónder dieet of frustratie?

Bekijk hier hoe jij jouw slanke levensstijl kan beginnen!

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Inhoudsopgave