Afvallen beginnen & volhouden

Afvallen: hoewel veel vrouwen heel graag slanker willen worden, wordt het beginnen met afvallen vaak uitgesteld. “Ik heb er gewoon geen tijd voor”, “na de vakantie begin ik” of “na mijn zwangerschap ga ik er écht wat aan doen”. Ik hoor het regelmatig om me heen. Herken jij jezelf hier (ook) in? Wil je ook graag afvallen, maar stel je het uit?  Of ben je het type dat telkens wel begint, maar het niet volhoudt? Lees dan gauw verder! In dit artikel vertellen we je de belangrijkste must do’s om met afvallen te beginnen én het vol te houden Want het klinkt wel makkelijk, maar hoe doe je dit nu écht?

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Sta voor je poging: neem je eigen gevoel serieus

Er worden vaak tientallen redenen bedacht om afvallen uit te stellen of om een afvalpoging te staken. Je bent te druk, zit in een verbouwing/verhuizing, hebt het al zwaar genoeg of je kinderen en man werken niet mee. Maar wat voor reden (of smoesje!) er volgens jou ook is om het niet te doen: eigenlijk doe je jezelf tekort. Jij wil graag afvallen en lekker in je vel zitten. Niet langer balen voor de spiegel of in de pashokjes, maar lachend in de spiegel kijken. Hoe fijn zou het zijn om je zelfverzekerd te voelen over je lichaam? Wat zou dat met je doen?

Wanneer je dat doel steeds wegwuift, zet je jezelf op de tweede plek. Je geeft andere dingen voorrang. En dat is zonde! Want ondanks dat het niet meteen makkelijk zal zijn, verdient jouw gevoel het om serieus genomen te worden. Om je fijn te voelen over je lichaam en je eetgedrag.

Wil jij vandaag beginnen met afvallen?  Ga er dan voor! Begin met goed zorgen voor jezelf. En zie je het niet zitten? Dan kan je beter stoppen met lezen. Pas als je het écht wil, kan afvallen ook echt. Soms zul je terechtkomen in moeilijke situaties of lastige perioden. Het zal niet altijd makkelijk zijn, en het is belangrijk je daarvan van te voren bewust te zijn. Want als afvallen makkelijk zou zijn, was iedereen slank! Kun je accepteren dat het af en toe ook moeilijk wordt? Maar heb je ook heel veel zin om jouw doel te bereiken? Dan ben jij er klaar voor.

Begin vandaag nog met goed voor jezelf zorgen en luister naar je doel. Sta voor je poging, je verdient het!

Genieten van lekker eten én afvallen gaat heel goed samen

Kom tot een concreet doel

Om te kunnen beginnen met afvallen is het belangrijk om te weten waarom je graag wil afvallen. Wat zou jij het liefste willen bereiken door af te vallen? Stel een doel vast voor jezelf. Wil jij zonder je te schamen in een jurkje rondlopen, wil je de trap op kunnen lopen zonder buiten adem te raken? Of weer naar het strand durven te gaan?

Bedenk wat jij het allerliefste weer wil en durf te dromen. Veel mensen die willen afvallen, hebben in hun achterhoofd wel dingen waar ze nu van balen. Maak je doel concreet en deel je doel met je partner en/of goede vriendin. Denk niet alleen in kilo’s, maar beschrijf ook vooral je gevoel. Bijvoorbeeld:

  • Over 6 maanden weeg ik 70 kilo en heb ik een mooi jurkje aan op de bruiloft van mijn zus.
  • Over 8 maanden weeg ik 78 kilo en heb ik (weer) een gezond BMI en voel ik me fit en gezond.
  • Over 3 maanden weeg ik 65 kilo en kan ik relaxed en vrolijk met de kinderen spelen zonder bang te zijn door de schommel te zakken
  • Over 9 maanden weeg ik 83 kilo en kan ik meedoen met een Zumba les in de sportschool

Heb je een concreet doel voor ogen? Kun je je inbeelden hoe je je voelt als je je doel haalt? Hoe je er dan uit ziet?
Dan heb je iets waardevols te pakken. Denk op lastige (keuze)momenten aan dit doel. Sta voor je doel: jij wil dit, jij kan het!

Leer van de slanke mensen om je heen

Om te beginnen met afvallen hoef je niet meteen jezelf al het lekkers te ontzeggen. Begin met het bewust kijken naar slanke mensen in je omgeving. Vraag eens naar hun eet- en drinkkeuzes. Hoe vaak weigeren zij probleemloos drankjes en hapjes?

Gaan zij relaxed en zonder frustraties om met eten en drinken? Dan heb je aan deze persoon/personen een ideaal voorbeeld. Ga eens in gesprek om te achterhalen wat voor keuzes zij maken in hun dagelijkse eetpatroon. 

Herken (en versla!) de “saboteurs” in jezelf

Denk je nog steeds 'morgen begin ik écht!'? Prop je je voor de laatste keer nog helemaal vol, omdat je van jezelf morgen moet beginnen met afvallen? Heb je al medelijden met jezelf omdat je vanaf morgen echt een “leven lang” moet afzien?

Dit gedrag is kenmerkend voor bepaalde afslanktypes, ofwel saboteurs zoals een perfectionist en een prinses. De perfectionist keurt het vele eten voor het beginnen met afvallen goed: nu is het nog geen falen, nu gelden de regels nog niet. En de Prinses wil het niet nog moeilijker hebben: het wordt vanaf morgen al zwaar genoeg. 

Bedenk dat je de volgende dag, dus die 'morgen' waar je zo tegenop kijkt, ook wat lekkers mag. Dat je niet af hoeft te zien, omdat je je eigen regels bepaalt, dat je relaxed kan afvallen. 

 

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Verander je dikke gewoontes in slanke gewoontes (en houd deze vol!)

Als je dan begonnen bent met afvallen wordt het tijd om jouw dikke gewoontes opzij te zetten, om plaats te maken voor slanke gewoontes. Dat klinkt makkelijk, maar wat doe je nu als de chocola in de kast maar blijft roepen: “eet mij”? Of als je bij dat derde wijntje denkt: hoezo, ik wil het niet? Ik wil het wél! Wat als je motivatie na een paar weken wegzakt? Of als je na een aantal maanden opnieuw een paar kilo aankomt en terugvalt in je oude gedrag? Dan is afvallen en op gewicht blijven, ook met lekker eten, een stuk moeilijker dan je in je nieuwe optimisme dacht. Je moet dan volhouden en doorzetten, maar hoe? Hier vind je 7 tips die helpen om afvallen vol te houden.

Als je bent begonnen met afvallen kom je er al snel achter wat je krachtigste gewoontes zijn Herken je eigen patronen en maak een bewuste keuze. Wat doe jij? Inplannen of het patroon doorbreken? Er is niet perse één goed antwoord, als je maar balans zoekt, blijft afvallen en genieten. Een voorbeeld van een hele krachtige gewoonte zag ik bij mijn moeder. Zij vond dat bij een kopje koffie absoluut een koekje hoorde. Zonder iets erbij nam ze geen kop koffie. En dat terwijl ze eigenlijk prima ‘nee’ kon verdragen. Doordat mijn moeder zich bewust werd van haar doel én haar krachtige gewoonte om altijd een koekje bij de koffie te nemen, kon ze deze gewoonte relatief makkelijk veranderen. Ze wilde immers haar doel bereiken! En dus plant ze sindsdien het koekje bij de koffie in haar dagmenu. Ze neemt er ’s ochtends één of juist ’s avonds; maar niet meer bij iedere kop koffie die ze drinkt. Ze viel 10 kilo af en geniet nog steeds van koekjes, maar heeft dat krachtige patroon inmiddels doorbroken.

Voel je lekker in je vel!

Wapen je tegen valkuilen als stress en drukte en leer omgaan met tegenslagen

Een andere dikke gewoonte kan bijvoorbeeld zijn dat je door stress of drukte met je hand de chipszak in duikt. Of dat je maar weer een pizza haalt, omdat je geen tijd hebt om te koken. Tegenwoordig heeft iedereen het druk, heb je soms het gevoel dat je achter de feiten aanloopt en ervaar je stress van werk, school of al het regel rondom je kinderen. Dan wordt het een gewoonte om op het gebied van eten voor de makkelijke weg te kiezen, omdat je het al zo druk hebt met andere dingen. Misschien is deze weg wel even makkelijk, maar uiteindelijk voel je je niet het beste bij de kilo’s die er daardoor bijkomen.

Heb jij het druk en vind je het moeilijk om tijd en balans te vinden om ook nog slanke/gezonde keuzes te maken of af te vallen? Lees dan hier 8 tips om gezond te eten, ondanks de razende drukte van alledag.

Tijdens het afvallen zijn er ook altijd momenten waarop het moeilijker gaat. Dat de weegschaal stil blijft staan, of dat er zelfs kilo’s bij aankomen. Dat is natuurlijk demotiverend én balen: maar het hoort erbij. Geef op zo’n moment niet op. Juist op zo’n moment is het belangrijk om door te zetten! Tegenslagen horen er nu eenmaal bij; want je (eet)gedrag, gedachten en gevoel verander je niet in één keer. Ook Marit moest tijdens het afvallen leren omgaan met tegenslagen



Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Leer (relaxed) nee zeggen en veer mee tijdens feestdagen en andere bijzondere momenten

Door de week gaat het prima. Houd je je aan je plan, zit je lekker in de flow, kom je in situaties terecht waarin het moeilijk is om je aan je slanke gewoonten / acties te houden. Bijvoorbeeld wanneer anderen in gezelschap aandringen om toch dat taartje, wijntje of een portie bitterballen te nemen.

Vind je het moeilijk om lekkers af te slaan? Of om nee te zeggen als anderen aandringen?
Lees dan hier hoe jij in het vervolg relaxed nee kan zeggen.

De weekenden, feestjes en etentjes, verjaardagen, kerstdagen en vakanties; voor veel afvallers vormen ze een moeilijk moment. Zo moeilijk zelfs, dat het gevaar bestaat dat je alles overboord gooit onder het motto: “ach ja, het is nu feest/vakantie, ik wil nu genieten!” Met als gevolg dat je nergens meer rekening mee houdt en de verloren kilo’s waar je zo je best voor hebt gedaan, er weer bij aankomen.

Genieten van lekkere hapjes en drankjes tijdens feestjes en etentjes kan heel goed- óók als je wil afvallen of op gewicht wil blijven. Het zit hem in kleine, slimme keuzes. In slim plannen en compenseren. Lees hier hoe je op vakantie gewoon kunt genieten van ijs en pizza, zonder vakantiekilo’s!

En wil je meer weten hoe je je kunt voorbereiden op feestelijke momenten met veel lekker eten? Hier vind je voor iedere gelegenheid handige tips!

Zorg goed voor jezelf!

Verlies jezelf niet uit het oog tijdens het afvallen. Misschien kies je er wel voor om minder te eten, maar dat betekent niet dat je niet lief voor jezelf mag zijn. Het is juist belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt! En dat hoeft zeker niet per se met chocola of chips. Verwen jezelf; geef jezelf wat extra aandacht door jezelf eens goed te verzorgen. Lak je nagels mooi, neem een keer een ontspannende schoonheidsbehandeling of trek je allermooiste jurk aan en ga er op uit. Win je zelfvertrouwen (terug); dat is een ware must do voor het afvallen

In de praktijk zul je soms moeite hebben om beter naar jezelf te luisteren en tijd te besteden aan die must do's, ook wel De Grote Vijf genoemd. Hoewel het 'must' do's heten, moet het voelen als iets wat je graag wilt. Als het voelt als moeten, bedenk dan dat je de neiging hebt toe te geven aan jezelf voor het gemak op de korte termijn. Je vindt de situatie te moeilijk: 'Ik kan deze situatie niet verdragen'. Maar ook hier geldt: jezelf iets gunnen waar je op lange termijn niets aan hebt is precies het dikke gedrag dat je wilt afleren.

Sta stil bij wat je echt wilt. Jij kunt elke situatie accepteren en daarmee heb je echt een keuze. Zorg goed voor jezelf, kies echt voor jezelf en zet jezelf wat vaker op de eerste plaats.Dat maakt afvallen en slank blijven makkelijker en leuker!

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Begeleiding bij afvallen

Heb jij besloten er echt voor te gaan? Dan kun je wel een steuntje in de rug gebruiken.

Slank worden doe je het best samen met anderen. Dat is al vaker onderzocht en wetenschappelijk bewezen. Het punt is dat als je stiekem, in je eentje aan een verandertraject begint, je jezelf direct saboteert. De “afspraak” om af te vallen en het idee over hoe dit te doen bestaat wanneer je jouw afvalpoging voor jezelf houdt slechts in je hoofd. En dat maakt het makkelijk voor jezelf om je plan toch weer opzij te zetten. Er kunnen een aantal redenen zijn waarom je niet aan anderen vertelt dat je wilt afvallen: 

  • Je bent (onbewust) bang dat het toch niet lukt en wilt niet zichtbaar falen

 Door niemand over je afvalpoging te vertellen geef je jezelf de “uitweg” om van je poging af te zien zonder enige belemmering en zonder dat iemand ziet dat je poging mislukt.

  • Je hebt geen zin in opmerkingen, grappen of gezeur.

Je hebt geen zin in de reactie van je partner als je tóch een stroopwafel bij de koffie neemt of ziet op tegen flauwe grappen van bijvoorbeeld je collega’s.

  • Je wilt niet dat mensen weten dat je onzeker bent over je gewicht of je lichaam.

Allemaal begrijpelijk. Bijna iedere afvaller herkent zich wel in (een van) deze gevoelens. Maar als je hier gevoelig voor bent, bedenk dan ook dat jij dit best kan verdragen. Hoe erg is een flauwe grap van een collega over jouw salade? En hoe erg is het wanneer je partner ziet dat je het lastig vindt om keuzes te maken? Ervoor gaan betekent dat je je kans op succes vergroot. En die kans is absoluut veel groter als je wel aan anderen (mensen die belangrijk voor je zijn) vertelt dat je begint met bewuster eten en afvallen. Als je deelt waar je mee bezig bent, neem je je poging en daarmee jezelf serieus. Daar gaat het om als je een doel wilt bereiken: je staat voor je aanpak en bent trots op je poging! Dat mogen de mensen die dichtbij je staan best weten.

Wie geeft jou dat steuntje in de rug?

  • Partner/Vriend(in/Collega’s/Familie
    Je partner, vriend(in), familieleden of collega’s kunnen je helpen om je doel te bereiken. Ze kunnen naar je luisteren, met je meedenken en je aanmoedigen als het goed gaat. En heb je een baaldag en kun je de motivatie niet vinden om te gaan sporten? Of dreig je toch die zak chips open te trekken? Spreek dan af dat je eerst belt met degene die je steunt. Soms helpt het al enorm om je verhaal te doen en is het daarna een stuk makkelijker om regie te pakken op je eetgedrag. Daarbij komt dat wij als mensen van nature een sterk verlangen hebben naar commitment. Wanneer je eenmaal hebt uitgesproken iets te willen doen (afvallen/gaan sporten/gezonder gaan eten), dan hebben we sterker de neiging om ons hier ook daadwerkelijk aan te houden. Dus maak gebruik van dit principe en vertel de buurvrouw/vriendinnen/partner over jouw afvalplannen! Dan heb je een grotere kans van slagen.
  • Mede-afvallers
    Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mensen die samen afvallen succesvoller zijn dan mensen die dit alleen doen. En het is ook een stuk leuker! Je staat er niet meer alleen voor. En met wie kun je je successen en moeilijke momenten nu beter delen dan met iemand die in hetzelfde schuitje zit? Waar je alleen misschien zou opgeven, zul je dat met de steun van mede-afvallers waarschijnlijk niet doen. Je houdt je samen aan een plan en een doel, en wil je lotgenoot niet in de steek laten.
  • Coach
    Blijvend je eetgedrag veranderen en zelf regie pakken op je eetgedrag is niet altijd makkelijk. Het gaat bij gedragsverandering om wat er in je hoofd gebeurt. En dus is het om blijvend slank te worden belangrijk dat je inzicht krijgt in jouw eetgedrag, gewoontes en patronen. En dat lukt niet altijd alleen! Een coach kan je helpen om naar jouw situatie te kijken en je coachen op weg naar je doel. Bij een coach kun je terecht met je vragen en of andere problemen waar je tegenaan loopt.

TIP: Wil jij graag een persoonlijke coach én afvallen samen met anderen? In het 10 stappen coachplan van Skinnyminds heb jij je eigen coach én neem je deel in een online coachgroep met dames die op hetzelfde moment zijn gestart met afvallen als jij. Je doorloopt de lessen/opdrachten van het programma zelf en deelt je ervaringen en inzichten met de groep. En iedere maand heb je een persoonlijk online gesprek met je coach over hoe het met je gaat. Gewoon vanaf je eigen bank! Iets voor jou? Bestel het coachplan hier.

Medische begeleiding bij afvallen

Het is natuurlijk heel fijn als vrienden, je partner of mede-afvallers je steunen en motiveren op weg naar je doel. Maar in sommige gevallen kan het ook verstandig zijn om hiernaast ook professionele/medische hulp te zoeken. Wanneer je een BMI van hoger dan 30 hebt en je hebt een ziekte, dan is het verstandig eerst je huisarts te raadplegen. Deze kan je vervolgen doorsturen naar iemand die jou kan begeleiden bij het afvallen, zoals bijvoorbeeld een diëtiste. Een diëtist is namelijk gespecialiseerd in voeding in relatie met een ziekte en kijkt specifiek naar jouw situatie om je verder te helpen .

En heb je lichamelijke klachten waarvan je vermoedt dat ze in verband staan met je voeding? Dan kun je terecht bij een voedingsdeskundige. Een voedingsdeskundige weet wat voor uitwerking voeding kan hebben op het lichaam en kan zo bijvoorbeeld helpen wanneer je diabetes, migraine, allergieën of huidproblemen hebt. Om in contact te komen met een voedingsdeskundige kun je ook eerst contact opnemen met je huisarts.

Succesfactoren

Afvallen samen met anderen en vertellen over je afvalpoging zijn dus bewezen succesfactoren. Ben je benieuwd naar andere succesfactoren die jou helpen resultaat te boeken? Hier vind je zes succesfactoren waarmee jouw afvalpoging zeker weten zal slagen!

Slank worden zit in jou!

Steun van bekenden en/of mede-afvallers helpt natuurlijk enorm, maar de allergrootste kracht zit in jezelf. Uiteindelijk bepaal jij of je afvalt of niet, en niet je mede-afvallers, vriendinnen of coach. Echt veranderen, wel of niet gaan sporten, wel of geen tweede bord opscheppen: dat zijn dingen die je alleen zelf kunt doen. Daarom moet jij voor je doel staan én voor jouw doel blijven kiezen. Want er komen ook momenten waarop je op jezelf aangewezen bent. Dan kun je twee dingen doen:

Bij de pakken neer gaan zitten, de 'zielige ik' uit gaan hangen, zeggen dat niemand je motiveert en alleen maar dieper in de put zakken.

Of:

Ervoor gaan, in jezelf geloven en er vertrouwen in hebben dat je moeilijke momenten kunt overwinnen. Ga de drempel over. Zet jezelf er toe en kom in actie.

In actie komen doe je door je eetgedrag aan te passen om zo je slanke doel te bereiken. Wat zijn jouw gewoonten? Met welke aanpassingen kun jij snel resultaat boeken? Een goed begin is het omzetten van je dikke gewoontes naar slanke gewoontes. Hoe je dat doet, en wat dikke en slanke gewoontes precies zijn lees je hier.

Gratis workshop! In 10 stappen naar een Skinnymind
Ontdek hoe jij de regie pakt op je eetgedrag!

Ik ga akkoord met het privacyreglement.

Inhoudsopgave